Svar: Morsyg dreng og mor til julefrokost
12. november 2014
Alder:
7 mdr.
Kære Stine
Tak for dit brev :)
Jeres dreng er lige nu i en fase, hvor han søger dig ekstra meget. Han har brug for din nærhed og tryghed, - især når han skal sove og du oplever, at han klynger sig mere til dig og at du har lettere ved at berolige og betrygge end far har. Det er helt normalt og det er naturligvis vigtigt, at du lytter til ham og til hans behov, samtidig med at far jo også skal være der og deltage så meget som muligt i plejen og omsorgen af jeres lille dreng.
Jeg kan godt forstå du synes det er svært at overlade jeres lille dreng til far, når han lige nu viser så stort behov for dig - og du skal naturligvis fornemme, hvad der er bedst for jer alle tre lige nu. Når det er sagt, så forstår jeg godt, at du godt kunne tænke dig at komme ud at spise med dine kolleger, og der er jo kun tale om, at du skal i byen en enkelt aften og far og søn vil naturligvis her sagtens kunne hygge sig sammen og finde ud af det. Far elsker jo sin lille dreng meget højt og vil være der, give alt den omsorg, nærhed, kærlighed osv. som er nødvendigt for at jeres dreng trives - og jeres dreng tager fint imod en flaske, så far har også mulighed for at give ham mælk.
Hvis far er med på den og har lyst til at være hjemme med en dreng, som naturligt savner sin mor - men hvor far føler sig sikker, føler sig okay og føler han kan klare det, så er det rigtig fint. Det vil ikke skade jeres dreng, at du er væk en enkelt aften. Og måske vil det gå lettere end du tror, netop fordi du jo er væk. Der er ikke anden mulighed end far, og ja - jeres dreng vil nok savne dig, men vil samtidig også godt kunne fornemme at det er far, som er hos ham og hjælper ham. Og far må så gøre det, som umiddelbart vil virke bedst - det kan være at lade jeres dreng falde i søvn på sofaen eller at lægge sig med ham i dobbeltsengen og give ham flaske der, eller at putte ham i barnevognen og trille en aftentur. Det betyder ikke så meget, bare far gør tingene stille og roligt og gør, hvad han kan, for at undgå at jeres dreng bliver for ked af det:)
Generelt vil det være rigtig godt, hvis far kan være så meget på banen som muligt. Ikke kun, når der skal puttes og hvor jeres dreng tydeligt foretrækker mor - far og søn skal ikke være sammen på tidspunkter, som på forhånd er svære og dømt til at mislykkes - men i hverdagen skal far være på. Jo mere far og søn er sammen, gør ting sammen, jo bedre er det. Det vil være rigtig godt at far skifter ble, giver jeres dreng mad, leger med ham, tumler med ham osv. Og far kan f.eks. også være den der fast giver jeres dreng bad om aftenen, frotterer ham godt i håndklædet, smører ham med creme osv. så far er en del af alt det der foregår op til putningen - så er det også mere naturligt og langt lettere at tage over, hvis og når du om aftenen ikke er hjemme og far så skal putte:)
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre:)
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske