Svar: Gå førend kravle

9. november 2014

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Bobbies mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres skønne dreng:)

Han lyder til at være en fysisk stor og stærk dreng, og det lyder også som om, at I gør alt, hvad I kan for at stimulere ham grovmotorisk - snurre, gynge, dreje ham i alle retninger, lægger ham til at lege på maven osv. for netop at stimulere ham til at komme op på alle fire og derfra lære at kravle… Og det er super fint. Det skal I naturligvis blive ved med.

Har I glatte gulve? Det kan være svært for ham at lære at kravle, hvis gulvet er glat. Her kan det hjælpe at træne på store gulvbrikker, eller hvis I har et fastliggende tæppe, evt. øve det hos bedsteforældre eller andre, som har et fast tæppe på gulvet. Eller I kan forsøge med f.eks. skridsikre knæbeskyttere se gobabygo.dk.

Og ja - så nogle gange vil han begynde at rejse sig, før han kravler, og hvis han rejser sig selv, så er det okay. Du skriver, at han selv trækker sig op, og det er vigtigt. Det skal være ham selv, som trækker sig op at stå ved f.eks. at hive i møblerne, rejse sig ved tremmerne i sengen osv. og ikke jer, som stiller ham op eller går med ham. Du spørger om hans "knæ kan bære hans vægt" og her er det netop vigtigt, at det er ham selv. Hvis han selv rejser sig, trækker sig op, så kan knæene bære, og han vil naturligt "knække sammen", når han ikke har kræfter til at stå mere, hvor I naturligvis skal være der, gribe ham og hjælpe ham med at komme ned på maven igen. Det er sværere at lære at sætte sig, end det er at rejse sig.

Det er rigtig dejligt for ham, at han nu kan ...

Annonce

... opleve verden mere på højkant og han nyder det og elsker at bevæge sig efter storebror - og det er super skønt. Men han skal selv, det er bedst at I ikke går for meget med ham:)

Nogle gange kan det hjælpe at lægge ham op på alle fire og hjælpe ham med at rokke frem og tilbage. Det er fra rokkende stilling, at han lærer at finde ud af at vægtoverflytte, så han finder ud af at flytte den ene arm, så det ene ben, den anden arm, det andet ben osv. I kan ikke hjælpe ham ved at flytte på hans hænder og ben, men derimod ved at hjælpe ham med at rokke, når han ligger i kravlestilling.

Og hvis det så viser sig, at han ender med at rejse sig og gå rundt før han kravler, så går det nok også endda:) Han kan jo lære at kravle senere hen. Det kan også sagtens tænkes, at han vil øve sig i at rejse sig, sætte sig og prøve at komme fra siddende stilling op i stående stilling, og i den forbindelse finder han måske pludselig ud af at kravle, fordi han så har rigtig god balance og rigtig godt styr på sin krop og kroppens bevægelser….

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Krydsbevægelser og koordineringsøvelser er vigtige. Når barnet laver disse bevægelser trænes hjernebarken og højre og venstre hjernehalvdel lærer at arbejde sammen. Og her er det at lære at kravle en vigtig milepæl, men løbet er ikke sket, hvis han lige nu springer det over. Fremover vil det være rigtig godt at han både kravler, kryber, snurrer rundt, hopper - lærer at lave gadedrengehop, lærer at hinke, lærer at klatre:)

Håber du kan bruge dette lidt videre og at det giver lidt ro med på vejen:)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.