Svar: Gå førend kravle
9. november 2014
Alder:
8 mdr.
Kære Bobbies mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres skønne dreng:)
Han lyder til at være en fysisk stor og stærk dreng, og det lyder også som om, at I gør alt, hvad I kan for at stimulere ham grovmotorisk - snurre, gynge, dreje ham i alle retninger, lægger ham til at lege på maven osv. for netop at stimulere ham til at komme op på alle fire og derfra lære at kravle… Og det er super fint. Det skal I naturligvis blive ved med.
Har I glatte gulve? Det kan være svært for ham at lære at kravle, hvis gulvet er glat. Her kan det hjælpe at træne på store gulvbrikker, eller hvis I har et fastliggende tæppe, evt. øve det hos bedsteforældre eller andre, som har et fast tæppe på gulvet. Eller I kan forsøge med f.eks. skridsikre knæbeskyttere se gobabygo.dk.
Og ja - så nogle gange vil han begynde at rejse sig, før han kravler, og hvis han rejser sig selv, så er det okay. Du skriver, at han selv trækker sig op, og det er vigtigt. Det skal være ham selv, som trækker sig op at stå ved f.eks. at hive i møblerne, rejse sig ved tremmerne i sengen osv. og ikke jer, som stiller ham op eller går med ham. Du spørger om hans "knæ kan bære hans vægt" og her er det netop vigtigt, at det er ham selv. Hvis han selv rejser sig, trækker sig op, så kan knæene bære, og han vil naturligt "knække sammen", når han ikke har kræfter til at stå mere, hvor I naturligvis skal være der, gribe ham og hjælpe ham med at komme ned på maven igen. Det er sværere at lære at sætte sig, end det er at rejse sig.
Det er rigtig dejligt for ham, at han nu kan opleve verden mere på højkant og han nyder det og elsker at bevæge sig efter storebror - og det er super skønt. Men han skal selv, det er bedst at I ikke går for meget med ham:)
Nogle gange kan det hjælpe at lægge ham op på alle fire og hjælpe ham med at rokke frem og tilbage. Det er fra rokkende stilling, at han lærer at finde ud af at vægtoverflytte, så han finder ud af at flytte den ene arm, så det ene ben, den anden arm, det andet ben osv. I kan ikke hjælpe ham ved at flytte på hans hænder og ben, men derimod ved at hjælpe ham med at rokke, når han ligger i kravlestilling.
Og hvis det så viser sig, at han ender med at rejse sig og gå rundt før han kravler, så går det nok også endda:) Han kan jo lære at kravle senere hen. Det kan også sagtens tænkes, at han vil øve sig i at rejse sig, sætte sig og prøve at komme fra siddende stilling op i stående stilling, og i den forbindelse finder han måske pludselig ud af at kravle, fordi han så har rigtig god balance og rigtig godt styr på sin krop og kroppens bevægelser….
Krydsbevægelser og koordineringsøvelser er vigtige. Når barnet laver disse bevægelser trænes hjernebarken og højre og venstre hjernehalvdel lærer at arbejde sammen. Og her er det at lære at kravle en vigtig milepæl, men løbet er ikke sket, hvis han lige nu springer det over. Fremover vil det være rigtig godt at han både kravler, kryber, snurrer rundt, hopper - lærer at lave gadedrengehop, lærer at hinke, lærer at klatre:)
Håber du kan bruge dette lidt videre og at det giver lidt ro med på vejen:)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske