Svar: Afvænning sut

7. august 2014

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære M

Tak for dit brev :)

Det lyder som om at jeres dreng stille og roligt er igang med at slippe sutten, men stadig har brug for lidt tid og brug for selv at kunne styre tingenes gang lidt. Det siger jeg, fordi du fortæller at han ofte godt kan undvære sutten i løbet af dagen, men stadig gerne vil have den i lommen, så han har den hos sig, ved, hvor den er.

Jeg tænker at det er en rigtig god idé at I hjælper ham med at minimere brugen at sutten. Det kan I gøre ved at give sutten en fast plads, så når han stiger ud af sengen om morgenen, så lægges sutten på plads og så ligger den der, indtil han skal i seng om aftenen, hvor han så får den igen. Hvis han har brug for den fordi han bliver ked af det, så er det naturligvis okay - men når han så er trøstet, så hjælp ham med at slippe den igen ved f.eks. at bede ham om at lægge sutten ned i lommen.

Det er vigtigt at han ikke går rundt med sutten i længere tid og at han ikke taler med sutten i munden. Hvis han taler med sutten i munden, så må I gerne gøre ham opmærksom på at han skal tage sutten ud af munden, så I kan høre og forstå, hvad han siger.

Hvis I tænker at det kan hjælpe ham med Stopsy, så er det en rigtig god idé. En del af stopsy-pakken er jo også hunden stopsy, som er en bamse - om det skal være den eller han har brug for en anden bamse, må I prøve at vurdere. I hvert fald er det en rigtig god idé at han i stedet for sutten får en puttebamse - og den skal med ham i børnehaven, når han starter der. Puttebamsen skal på sigt erstatte sutten og f.eks. til hans middagslur, vil det være rigtig godt, hvis I stille og roligt kan komme hen til at han putter med sin bamse i stedet for sutten.

For nogle børn fungerer det bedst, hvis man stopper med sutten fra den ene dag til den anden - hænger sutterne på et suttetræ, bytter dem til et ...

Annonce

... stykke legetøj, sender dem til julemanden eller lignende - og for andre børn er det alt for svært at skulle slippe sutten så hurtigt. Da jeres dreng står for et stort skift i og med at han skal starte i børnehave, så vil det måske være svært for ham, at skulle stoppe helt - modsat, så kan det også være det som netop gør, at nu starter et helt nyt kapitel og i børnehaven bruger man ikke sutten, men i stedet sin bamse - ny institution, nye regler - for nogle børn vil det fungerer godt sådan. I er derfor nødt til at prøve at vurdere, hvad hans behov vil være og hvad der kan passe bedst.

Hvis det viser sig at han ikke kan slippe sutten så hurtigt, så må I gøre det gradvist. Det betyder at sutterne stille og roligt bliver smidt ud i takt med at de bliver for gamle. I skal ikke købe nye sutter, men vise ham, at sutterne bliver mørnede, slidte og går i stykker og meget gerne lade ham selv smide sutterne i skraldespanden. En efter en slippes de på den måde rent fysisk og han vænner sig så til at de ikke behøver være der - at gøre sådan kan også være en mulighed.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Når jeg læser jeres brev får jeg lidt på fornemmelsen at han måske ikke vil kunne klare et fulstændigt suttestop lige nu - der sker meget nyt med flyrejse, ferie fremmed sted, indkøring i børnehave, mormor passer osv. som er en masse nyt han skal forholde til og hvor det at have sutten måske vil være tryghedsgivende for ham. Mit umiddelbare bud vil derfor være, at I i løbet af den næste måneds tid forsøger at holde fast i at sutten mest bruges om natten, giver den en fast plads, introducerer en puttebamse i stedet (lad ham gerne selv være med til at vælge) og så gradvist trapper behovet for sut ud og forsøger at lade ham selv være en del af denne proces.

Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke - og rigtig god rejse, når I når dertil:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer