Svar: Afvænning sut
7. august 2014
Alder:
2 år, 8 mdr.
Kære M
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at jeres dreng stille og roligt er igang med at slippe sutten, men stadig har brug for lidt tid og brug for selv at kunne styre tingenes gang lidt. Det siger jeg, fordi du fortæller at han ofte godt kan undvære sutten i løbet af dagen, men stadig gerne vil have den i lommen, så han har den hos sig, ved, hvor den er.
Jeg tænker at det er en rigtig god idé at I hjælper ham med at minimere brugen at sutten. Det kan I gøre ved at give sutten en fast plads, så når han stiger ud af sengen om morgenen, så lægges sutten på plads og så ligger den der, indtil han skal i seng om aftenen, hvor han så får den igen. Hvis han har brug for den fordi han bliver ked af det, så er det naturligvis okay - men når han så er trøstet, så hjælp ham med at slippe den igen ved f.eks. at bede ham om at lægge sutten ned i lommen.
Det er vigtigt at han ikke går rundt med sutten i længere tid og at han ikke taler med sutten i munden. Hvis han taler med sutten i munden, så må I gerne gøre ham opmærksom på at han skal tage sutten ud af munden, så I kan høre og forstå, hvad han siger.
Hvis I tænker at det kan hjælpe ham med Stopsy, så er det en rigtig god idé. En del af stopsy-pakken er jo også hunden stopsy, som er en bamse - om det skal være den eller han har brug for en anden bamse, må I prøve at vurdere. I hvert fald er det en rigtig god idé at han i stedet for sutten får en puttebamse - og den skal med ham i børnehaven, når han starter der. Puttebamsen skal på sigt erstatte sutten og f.eks. til hans middagslur, vil det være rigtig godt, hvis I stille og roligt kan komme hen til at han putter med sin bamse i stedet for sutten.
For nogle børn fungerer det bedst, hvis man stopper med sutten fra den ene dag til den anden - hænger sutterne på et suttetræ, bytter dem til et stykke legetøj, sender dem til julemanden eller lignende - og for andre børn er det alt for svært at skulle slippe sutten så hurtigt. Da jeres dreng står for et stort skift i og med at han skal starte i børnehave, så vil det måske være svært for ham, at skulle stoppe helt - modsat, så kan det også være det som netop gør, at nu starter et helt nyt kapitel og i børnehaven bruger man ikke sutten, men i stedet sin bamse - ny institution, nye regler - for nogle børn vil det fungerer godt sådan. I er derfor nødt til at prøve at vurdere, hvad hans behov vil være og hvad der kan passe bedst.
Hvis det viser sig at han ikke kan slippe sutten så hurtigt, så må I gøre det gradvist. Det betyder at sutterne stille og roligt bliver smidt ud i takt med at de bliver for gamle. I skal ikke købe nye sutter, men vise ham, at sutterne bliver mørnede, slidte og går i stykker og meget gerne lade ham selv smide sutterne i skraldespanden. En efter en slippes de på den måde rent fysisk og han vænner sig så til at de ikke behøver være der - at gøre sådan kan også være en mulighed.
Når jeg læser jeres brev får jeg lidt på fornemmelsen at han måske ikke vil kunne klare et fulstændigt suttestop lige nu - der sker meget nyt med flyrejse, ferie fremmed sted, indkøring i børnehave, mormor passer osv. som er en masse nyt han skal forholde til og hvor det at have sutten måske vil være tryghedsgivende for ham. Mit umiddelbare bud vil derfor være, at I i løbet af den næste måneds tid forsøger at holde fast i at sutten mest bruges om natten, giver den en fast plads, introducerer en puttebamse i stedet (lad ham gerne selv være med til at vælge) og så gradvist trapper behovet for sut ud og forsøger at lade ham selv være en del af denne proces.
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke - og rigtig god rejse, når I når dertil:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske