Svar: Griner ikke
19. juli 2014
Alder:
6 mdr.
Kære Maja
Tak for dit brev :)
De fleste børn vil begynde at grine og kluk-le, når de er et sted mellem 3-6 måneder gamle, men nogle børn er lidt senere til det. Og det behøver der ikke være noget unormalt i. De griner, de reagerer med åben mund, glimt i øjet osv. og har det sjovt, men der kommer ligesom ikke rigtig nogen lyd - og det lyder til at være sådan hos jer.
Du beskriver en pige, som virker glad. Du har rigtig god kontakt med hende, hun pludrer og snakker rigtig meget, har et stort lyd repertoire - der er intet som tyder på at hun f.eks. skulle have problemer med sin hørelse, som ellers kunne være en forklaring på at der ikke kommer nogen latter…
Jeg tænker, at du skal se tiden lidt an og regne med at det nok kommer, når hun bliver ældre og hun pludselig finder ud af, at hun kan:)
At svinge hende, at kilde hende, dikke-dikke, som du forsøger, kan nogle gange hjælpe, men faktisk er det ikke altid… Hos små børn kommer latteren ofte over ting, som vi slet ikke forestiller os er sjove. Det kan være måden du ryster på hovedet, så dit hår flagrer, eller hvis du eller en anden pludselig tager brillerne af, eller hvis du kan lave "borte-tit" og sige "bøh!" - ikke på en skræmmende, men sjov måde.
Det er ofte det overraskende og lidt uventede som får et lille barn til at grine højt. Det sker, fordi barnet får en tryg forskrækkelse og som sagt nogle gange over ting, som du slet ikke ville forestille dig, kunne være sjove… Det kan også være fordi du pudser næse og dit datter griner pludselig, fordi hun oplever, at du laver en sjov og anderledes lyd…
Håber du kan bruge dette lidt videre og at det giver lidt ro med på vejen:)
Fortsat held og lykke! Rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske