Svar: Griner ikke

19. juli 2014

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Maja

Tak for dit brev :)

De fleste børn vil begynde at grine og kluk-le, når de er et sted mellem 3-6 måneder gamle, men nogle børn er lidt senere til det. Og det behøver der ikke være noget unormalt i. De griner, de reagerer med åben mund, glimt i øjet osv. og har det sjovt, men der kommer ligesom ikke rigtig nogen lyd - og det lyder til at være sådan hos jer.

Du beskriver en pige, som virker glad. Du har rigtig god kontakt med hende, hun pludrer og snakker rigtig meget, har et stort lyd repertoire - der er intet som tyder på at hun f.eks. skulle have problemer med sin hørelse, som ellers kunne være en forklaring på at der ikke kommer nogen latter…

Jeg tænker, at du skal se tiden lidt an og regne med at det nok kommer, når hun bliver ældre og hun pludselig finder ud af, at hun kan:)

At svinge hende, at kilde hende, ...

Annonce

... dikke-dikke, som du forsøger, kan nogle gange hjælpe, men faktisk er det ikke altid… Hos små børn kommer latteren ofte over ting, som vi slet ikke forestiller os er sjove. Det kan være måden du ryster på hovedet, så dit hår flagrer, eller hvis du eller en anden pludselig tager brillerne af, eller hvis du kan lave "borte-tit" og sige "bøh!" - ikke på en skræmmende, men sjov måde.

Det er ofte det overraskende og lidt uventede som får et lille barn til at grine højt. Det sker, fordi barnet får en tryg forskrækkelse og som sagt nogle gange over ting, som du slet ikke ville forestille dig, kunne være sjove… Det kan også være fordi du pudser næse og dit datter griner pludselig, fordi hun oplever, at du laver en sjov og anderledes lyd…

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Håber du kan bruge dette lidt videre og at det giver lidt ro med på vejen:)

Fortsat held og lykke! Rigtig god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder