Svar: Baby kan sidde selv og elsker det - er der begrænsning på hvor længe?
12. juni 2014
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om at din datter er rigtig god til at sidde. Det er rigtig dejligt :)
De normale rammer er meget vide og når jeg skriver, at de fleste børn i 7 måneders alderen kan sidde kortvarigt selv, så er det ikke fordi det er forkert, hvis de kan sidde længere tid - det er blot udtryk for, at nogle børn sidder tidligere og andre lidt senere. Og at din datter kan sidde i en time er rigtig flot, det skal du ikke være urolig for, blot glad over:)
Din datter må gerne sidde og I kan f.eks. prøve at sidde og trille bold til hinanden - det kan være en rigtig hyggelig leg for jer begge og god træning:) Det er dog en god idé at du stadig sørger for at lægge hende på maven dagligt, så hun starter med at være på maven. Det er fra maveliggende stilling at hun lærer at kravle - så selvom hun hellere vil sidde, så er det en god idé at holde fast i at hun også skal være på maven, øve sig i at krybe, komme op på alle fire og begynde at kravle.
Du vil kunne se, når din datter bliver træt og har brug for en pause - hun bliver urolig, falder sammen i ryggen, falder måske til siden og her er det vigtigt, at hun hjælpes med at komme ned og ligge, trille og dreje og bruge sig selv motorisk, så ryggen får lidt aflastning. I takt med at hun bliver ældre og stærkere og stærkere motorisk, vil hun selv lære at komme fra siddende til liggende stilling og fra liggende til siddende stilling og styrer her selv sit behov for stillingsskift:)
Håber dette giver lidt ro :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske