Svar: Baby kan sidde selv og elsker det - er der begrænsning på hvor længe?

12. juni 2014

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Det lyder som om at din datter er rigtig god til at sidde. Det er rigtig dejligt :)

De normale rammer er meget vide og når jeg skriver, at de fleste børn i 7 måneders alderen kan sidde kortvarigt selv, så er det ikke fordi det er forkert, hvis de kan sidde længere tid - det er blot udtryk for, at nogle børn sidder tidligere og andre lidt senere. Og at din datter kan sidde i en time er rigtig flot, det skal du ikke være urolig for, blot glad over:)

Din datter må gerne sidde og I kan f.eks. prøve at sidde og trille bold til hinanden - det kan være en rigtig hyggelig leg for jer begge og god træning:) Det er dog en god idé at du stadig sørger for at lægge hende på maven dagligt, så hun starter med at være på maven. Det ...

Annonce

... er fra maveliggende stilling at hun lærer at kravle - så selvom hun hellere vil sidde, så er det en god idé at holde fast i at hun også skal være på maven, øve sig i at krybe, komme op på alle fire og begynde at kravle.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du vil kunne se, når din datter bliver træt og har brug for en pause - hun bliver urolig, falder sammen i ryggen, falder måske til siden og her er det vigtigt, at hun hjælpes med at komme ned og ligge, trille og dreje og bruge sig selv motorisk, så ryggen får lidt aflastning. I takt med at hun bliver ældre og stærkere og stærkere motorisk, vil hun selv lære at komme fra siddende til liggende stilling og fra liggende til siddende stilling og styrer her selv sit behov for stillingsskift:)

Håber dette giver lidt ro :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder