Svar: Kryben

9. juni 2014

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Tina og lille Nelli

Tak for dit brev :)

Din datter lyder til at være rigtig godt igang motorisk og det kan sagtens tænkes at hun lærer sig at kravle - der er tid endnu:)

Hun er en fysisk stor pige, hvilket naturligt betyder at hun har lidt flere kilo at skulle flytte rundt på. Det kan derfor godt være sværere for hende at finde ud af at krybe og derefter kravle - hun lyder dog til at træne rigtig godt og hendes vægt lyder ikke til at være nogen hindring - hun skubber sig baglæns, ruller, triller omkring, forsøger at komme op i kravlestilling - der er rigtig godt gang i hende. Jeg tænker at det nok er et spørgsmål om tid.

Det er helt normalt at det i begyndelsen går baglæns og ikke fremad - ofte til stor frustration. Men netop temperamentet og viljen kan så nogle gange mobilisere de ekstra kræfter der så ...

Annonce

... gør, at hun alligevel finder ud af det og kommer frem.

Du må gerne fortsætte med at hjælpe hende ved at presse på hendes fodballer, skiftevis venstre og højre, for på den måde at hjælpe hende til at finde ud af at presse fødderne fremad. Du må også meget gerne fortsætte med at tumle med hende så meget som muligt, da det styrker hendes balance og dermed hendes motorik.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Skridsikre strømper kan være en god idé, eller små skindsutsko, så hun kan støde fra med fødderne vil kunne hjælpe hende. Det sammen kan "knæbeskyttere" eller strømpebukser med skridsikre dutter - se gobabygo.dk som lige nu har en annonce på min side:)

Ender hun med at springe kryben over og begynder hun i stedet at kravle, så er det helt okay - det må hun gerne :)

Håber ovenstående hjælper lidt videre og samtidig giver lidt ro med på vejen:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren