Svar: Kryben
9. juni 2014
Alder:
8 mdr.
Kære Tina og lille Nelli
Tak for dit brev :)
Din datter lyder til at være rigtig godt igang motorisk og det kan sagtens tænkes at hun lærer sig at kravle - der er tid endnu:)
Hun er en fysisk stor pige, hvilket naturligt betyder at hun har lidt flere kilo at skulle flytte rundt på. Det kan derfor godt være sværere for hende at finde ud af at krybe og derefter kravle - hun lyder dog til at træne rigtig godt og hendes vægt lyder ikke til at være nogen hindring - hun skubber sig baglæns, ruller, triller omkring, forsøger at komme op i kravlestilling - der er rigtig godt gang i hende. Jeg tænker at det nok er et spørgsmål om tid.
Det er helt normalt at det i begyndelsen går baglæns og ikke fremad - ofte til stor frustration. Men netop temperamentet og viljen kan så nogle gange mobilisere de ekstra kræfter der så gør, at hun alligevel finder ud af det og kommer frem.
Du må gerne fortsætte med at hjælpe hende ved at presse på hendes fodballer, skiftevis venstre og højre, for på den måde at hjælpe hende til at finde ud af at presse fødderne fremad. Du må også meget gerne fortsætte med at tumle med hende så meget som muligt, da det styrker hendes balance og dermed hendes motorik.
Skridsikre strømper kan være en god idé, eller små skindsutsko, så hun kan støde fra med fødderne vil kunne hjælpe hende. Det sammen kan "knæbeskyttere" eller strømpebukser med skridsikre dutter - se gobabygo.dk som lige nu har en annonce på min side:)
Ender hun med at springe kryben over og begynder hun i stedet at kravle, så er det helt okay - det må hun gerne :)
Håber ovenstående hjælper lidt videre og samtidig giver lidt ro med på vejen:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske