Svar: Uro - alt det der sker?
8. juni 2014
Alder:
12 mdr.
Kære Mor til 2
Tak for dit brev :)
Det er dejligt at høre, at lillebror har det godt trods sin lidt turbulente start på livet og det lyder som om at I er i gode hænder :)
Med hensyn til storebror - naturligvis kan I give ham en flaske, for at skabe ro og tryghed når han skal sove. De fleste børn slipper først flasken i 13-15 måneders alderen og jeres dreng er jo kun lige blevet et år. Samtidig er han født før tid, så han har masser af tid at løbe på :) Og lige nu er det allervigtigste at han er tryg og forbinder det at sove med noget rart og dejligt. Det skal være hyggeligt at komme i seng.
Derudover må det være ekstra varmt hos jer i øjeblikket, så hans behov for væske vil naturligt være større - og den bedste måde at sikre ham væske nok vil være via flasken. Det er derfor helt okay at hans indtag kan svinge mellem 90-250 ml. Jeg tænker at det hænger sammen med at hans væskebehov naturligt svinger på grund af de høje temperaturer.
I skal naturligvis forsøge at sikre ham væske nok, det vil sige vand, i løbet af dagen, så han stille og roligt lærer at drikke vand og nedsætter sit behov for mælk. Men det er I jo allerede opmærksomme på og det lyder fint det I fortæller.
Med hensyn til dagpleje, når I kommer hjem, så lyder det som en rigtig god idé at starte stille og roligt op. Alt efter hvad der sker med lillebror - om han skal omkring sygehuset i DK eller kan komme direkte med jer hjem, så vil du naturligt skulle flekse lidt, men din barsel giver mulighed for at storebror kan starte indkøring stille og roligt og det vil være godt. I forvejen har det jo været noget af et skift for ham pludselig at skulle bo på Mallorca og et nyt skift igen når I kommer hjem - samtidig med at han skal forholde sig til at dele mor og far med lillebror og så også skulle finde ud af at være i en dagpleje og lære hende og de andre børn at kende, igen en helt ny hverdag, nye rutiner, ny vaner… Han vil naturligt have brug for tid - men det skal nok lykkes.
Fordelen ved at han ikke er ældre end han er, er jo et eller andet sted, at I ikke kan lade ham klare tingene selv. Havde han nu været to år, så ville I måske nogle gange have presset ham til lidt mere selvstændighed "nu må du lige prøve selv", "nu må du lige vente lidt" osv. og det kan I ikke nu, fordi han jo stadig er en meget lille dreng, der har rigtig meget brug for jer, jeres hjælp og omsorg. Det bliver ekstra hårdt for jer, men for ham er det godt - og på sigt får de to drenge nok rigtig meget glæde af hinanden:)
Jeres situation er ikke bare lidt men meget ud over det sædvanlige og naturligvis skal I gøre det, som I fornemmer virker og som giver mest tryghed og ro :)
Fortsat held og lykke og stort knus med på vejen :) Og du skriver naturligvis bare alt det du vil - det er jo derfor, jeg er her:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske