Svar: Uro - alt det der sker?

8. juni 2014

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Mor til 2

Tak for dit brev :)

Det er dejligt at høre, at lillebror har det godt trods sin lidt turbulente start på livet og det lyder som om at I er i gode hænder :)

Med hensyn til storebror - naturligvis kan I give ham en flaske, for at skabe ro og tryghed når han skal sove. De fleste børn slipper først flasken i 13-15 måneders alderen og jeres dreng er jo kun lige blevet et år. Samtidig er han født før tid, så han har masser af tid at løbe på :) Og lige nu er det allervigtigste at han er tryg og forbinder det at sove med noget rart og dejligt. Det skal være hyggeligt at komme i seng.

Derudover må det være ekstra varmt hos jer i øjeblikket, så hans behov for væske vil naturligt være større - og den bedste måde at sikre ham væske nok vil være via flasken. Det er derfor helt okay at hans indtag kan svinge mellem 90-250 ml. Jeg tænker at det hænger sammen med at hans væskebehov naturligt svinger på grund af de høje temperaturer.

I skal naturligvis forsøge at sikre ham væske nok, det vil sige vand, i løbet af dagen, så han stille og roligt lærer at drikke vand og nedsætter sit behov for mælk. Men det er I jo allerede opmærksomme på og det lyder fint det I fortæller.

Med hensyn til dagpleje, når I kommer hjem, så lyder det som en rigtig god idé at starte stille og roligt op. Alt efter hvad der sker med lillebror - om han skal omkring sygehuset i DK eller kan ...

Annonce

... komme direkte med jer hjem, så vil du naturligt skulle flekse lidt, men din barsel giver mulighed for at storebror kan starte indkøring stille og roligt og det vil være godt. I forvejen har det jo været noget af et skift for ham pludselig at skulle bo på Mallorca og et nyt skift igen når I kommer hjem - samtidig med at han skal forholde sig til at dele mor og far med lillebror og så også skulle finde ud af at være i en dagpleje og lære hende og de andre børn at kende, igen en helt ny hverdag, nye rutiner, ny vaner… Han vil naturligt have brug for tid - men det skal nok lykkes.

Fordelen ved at han ikke er ældre end han er, er jo et eller andet sted, at I ikke kan lade ham klare tingene selv. Havde han nu været to år, så ville I måske nogle gange have presset ham til lidt mere selvstændighed "nu må du lige prøve selv", "nu må du lige vente lidt" osv. og det kan I ikke nu, fordi han jo stadig er en meget lille dreng, der har rigtig meget brug for jer, jeres hjælp og omsorg. Det bliver ekstra hårdt for jer, men for ham er det godt - og på sigt får de to drenge nok rigtig meget glæde af hinanden:)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeres situation er ikke bare lidt men meget ud over det sædvanlige og naturligvis skal I gøre det, som I fornemmer virker og som giver mest tryghed og ro :)

Fortsat held og lykke og stort knus med på vejen :) Og du skriver naturligvis bare alt det du vil - det er jo derfor, jeg er her:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor