Svar: Pylret og prøver grænser

4. juni 2014

Kategori:
Alder:
20 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev og hvor dejligt at høre fra dig igen:)

Der sker rigtig meget med jeres drengs udvikling lige nu - ikke bare motorisk, men også mentalt. Han begynder at blive meget mere bevidst om ting, bevidst om, hvad der sker omkring ham. Han oplever verden større og mere farlig, får mere farefornemmelse. Han bliver nu mere og mere selvstændig, viser mere og mere egen vilje, vil selv - og stadig er der naturligt rigtig mange ting som han ikke kan.

Det er rigtig dejligt at han er godt med motorisk og det er rigtig dejligt at han også har et godt sprog og et stort ordforråd, men stadig vil der være mange ting, som han rigtig gerne vil, men ikke magter og hvor verden naturligt bryder sammen for ham. Han mangler ord til at beskrive sine følelser og han reagerer fysisk, ved at græde, ved at falde fysisk sammen, ved at smide med ting eller lignende.

Jeres dreng får det der kaldes fortvivlelsesanfald. Det ses især hos børn i 1-3 års alderen. Når dette sker, så er han ikke uartig, men oprigtigt ked af det. Han er skuffet over at tingene ikke er som han gerne vil det, at han ikke kan finde ud af noget bestemt,- skoene driller, maden falder af skeen, bolden ligger for langt væk, puslespilsbrikken vil ikke på plads osv. Det er ofte små bitte ting som i jeres øjne virker som bagateller, men som for ham betyder rigtig meget.

Det bedste du kan gøre er derfor at vise ham forståelse. Han har brug for en medfølende reaktion og brug for at du viser ham, at du forstår ham - ikke at du skal gøre som han vil eller ikke sætte grænser, men stadig vise ham forståelse, så han føler sig set og mødt. Det vil være rigtig godt at hjælpe ham med at sætte ord på "ssåå skat, bliver du bare så ked af det, sååå" eller nogle gange guide ham "drikke puslespillet, skal mor hjælpe dig? Se her skat, prøv sådan her".

Det er vigtigt at du ikke skælder ham ud eller bliver vred på ham men netop forsøger at guide, hjælpe, støtte og vise forståelse. Han har brug for at høre, at du forstår at det lige nu er svært for ham - og at det er okay. Når han har anfald af fortvivlelse, så har han brug for at du sidder med ham, holder om ham og beroliger ham. Hvis du prøver at gå fra ham, så vil du sandsynligvis opleve at han går grædende efter dig "gå ikke fra mig mor", og det gør han fordi han har brug for din hjælp til at blive beroliget og få kroppen lidt ned i gear. Han har brug for trøst, brug for hjælp til at få samling på sig selv.

Med den alder han har, vil det ofte være en rigtig god idé at aflede ham - så han "hives ud" af situationen og glemmer det der i første omgang frustrerede ham. Nogle gange kan afledning være at finde noget andet I kan lave sammen "kom skat, kom herhen, lad os finde en bog vi kan læse sammen". Andre gange kan det være at bruge humor, hvor du pjatter, fjoller, får ham til at ...

Annonce

... grine eller lignende.

Med den alder han har, vil det også være en rigtig god idé at tilbyde alternativer, så når han beder om is, så kan du i stedet for at sige "nej vi skal ikke have is nu" og han så bryder sammen, lytte til ham "er du sulten skat?", og tilbyde et sundere alternativ "sæt dig på din stol skat, se her er lidt frugt, værsgo".

Det er rigtig svært for ham at koncentrere sig om maden. Han er træt om aftenen efter en lang dag og kan ikke koncentrere sig om at spise. Han mister overblikket og begynder at stikke til maden, lege med maden, lege med tallerkenen, bestikket osv. Og selvom han er så gammel nu, at han godt kan spise med både gaffel og ske, så er det især om aftenen rigtig svært for ham, simpelthen fordi han er træt. Her er det helt okay at du og far hjælper ham. Det er helt okay at I giver ham lidt kartoffel sammen med frikadellen, så han på den måde får lidt ekstra at spise. Det er helt okay at I giver ham lov til at smage jeres mad fra jeres tallerken - selvom det er samme mad I spiser. Det vigtigste er at det er hyggeligt at spise og at han får samme mad som jer.

I skal naturligvis prøve at guide "spis lidt af frikadellen, så hjælper mor dig med kartoflerne" og tale positivt om maden "ummm, smager godt, dejlig mad" osv. så det at spise er noget I nyder. I skal prøve at holde fast i de regler der nu engang gælder ved bordet, at han f.eks. ikke skal lege med maden. Han gør det, så prøv at sige det I gerne vil have ham til "mmm ind i munden skat, ind i munden", "må mor smage?", "vil du smage min mad?" osv. så fokus bliver på det at spise og ikke på det han gør forkert.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Hvis han konsekvent rejser sig, går fra bordet, så må I vurdere om han ikke er sulten og om spisetiden måske skal ændres. Det kan også være at I ikke er konsekvente omkring hvor måltider foregår? Hvis han nogle gange får mad i hånden, det kan være en kiks, et stykke frugt eller lignende, som han så kan spise imens han går rundt, så ved han ikke hvornår det forventes af ham at han sidder og spiser og hvornår han kan gå rundt med mad. Hvis han skal lære at spise ved bordet, er det derfor vigtigt at I konsekvent beder ham sætte sig på sin stol, når det er spisetid, også selvom det "bare" er et lille mellemmåltid.

Med hensyn til tandbørstning, så skal han have børstet tænder. Nogle gange kan det være en god idé at ændre jeres rutiner her, så det foregår på en ny måde, et nyt sted. Hvis han plejer at få børstet tænderne på badeværelset, så skal I måske børste dem i stuen. Hvis han plejer at få børstet tænder af mor, så skal far måske gøre det nu osv. Simpelthen for at få brudt den uhensigtsmæssige cirkel I er kommet ind i.

Jeg håber du kan bruge lidt af disse råd videre, og at det giver ro at vide at jeres dreng er igang med en helt normal og sund udvikling :)

Fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige