Pylret og prøver grænser

4. juni 2014

Kategori:
Alder:
20 mdr.

Pylret og prøver grænser

Hej Helen,

Min søn på omkring 20 mdr. er begyndt at få et utroligt hidsigt og pylret temperament når det ikke lige går hans vej. Håber du kan hjælpe lidt med at klargøre, hvad der sker, for engang i mellem kan det virkelig gøre mig frustreret og ked af det, for ved ikke hvordan jeg skal håndtere det. Synes jeg har prøvet på mange forskellige måder.

Min søn er som udgangspunkt en super glad, kærlig og charmerende dreng - og en ballademager - men det er kun dejligt :) Han har altid været meget fremmelig. Gik fx. da han var 9 mdr. og taler allerede rigtig fint og man kan føre samtaler med ham. Han forstår ALT man siger og gør - så meget at man bliver helt overrasket engang i mellem.

Her på det sidste er han så begyndt virkelig at afprøve vores grænser i stor stil. Tit bliver der kastet med ting og uanset, hvor mange gange og hvordan vi prøver at forklare ham at det skal han ikke gøre, så bliver han ved. Og jeg har det rigtig svært med at skulle blive sur og skælde ud, men det er næsten svært at lade være når han bare bliver ved. Hvis legetøjet eller vi ikke lige gør som han synes vi skal bliver han helt vildt ked af det og sur og begynder på et skuespiller gråd. Fx kan det være at puslespilsbrikken ikke lige gider passe ordentligt og så skriger han, eller bilen eller bolden er for langt væk, så bliver han også pylret. Og ...

Annonce

... synes virkelig jeg prøver at være den tålmodige mor og tage ham i hånden og vise ham, hvordan man skal gøre i stedet eller lignende. Tit kommer han også og beder om is, eller sådan noget, som vi ikke lige altid synes han skal have og så bliver han også vildt ked af det og jeg prøver med at aflede ham, som nogen gange hjælper. Men alligevel - det sker hele tiden.

Så er der vores aftensmad, som simpelthen er en prøve - har det været lææænge synes vi. For det første nægter han at spise kartofler - ved dog at han godt kan lide det, for hvis jeg overtager gaflen og putter kartoffel på men en frikadelle ovenpå, så tager han det gerne. Men hvis han selv sidder og spiser er det KUN frikadelle der ryger ned. Og sådan er det med meget mad. Han er meget selektiv og hvis der er 3 forskellige ting på tallerkenen er der altid kun 1 ting han vil spise. Det andet nægter han. Selvom det måske er noget af det han vælger, hvis det lagde sammen med noget andet. Han kaster med maden og bestikket og rejser sig osv.

Og så er der også tandbørstningen som er noget af en magtkamp. Har ellers altid sunget samtidig, fortalt historer, snakket om hvad vi skal lave eller har lavet, børstet tænder på bamsen. Men, hans mund lukker altid sammen.

Åhh, håber du kan hjælpe lidt med at få mig til at forstå eller hvad jeg evt. skal gøre.

På forhånd tak..

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

Annonce

Viden om børn:

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder