Brev:
Pylret og prøver grænser
4. juni 2014
Alder:
20 mdr.
Pylret og prøver grænser
Hej Helen,
Min søn på omkring 20 mdr. er begyndt at få et utroligt hidsigt og pylret temperament når det ikke lige går hans vej. Håber du kan hjælpe lidt med at klargøre, hvad der sker, for engang i mellem kan det virkelig gøre mig frustreret og ked af det, for ved ikke hvordan jeg skal håndtere det. Synes jeg har prøvet på mange forskellige måder.
Min søn er som udgangspunkt en super glad, kærlig og charmerende dreng - og en ballademager - men det er kun dejligt :) Han har altid været meget fremmelig. Gik fx. da han var 9 mdr. og taler allerede rigtig fint og man kan føre samtaler med ham. Han forstår ALT man siger og gør - så meget at man bliver helt overrasket engang i mellem.
Her på det sidste er han så begyndt virkelig at afprøve vores grænser i stor stil. Tit bliver der kastet med ting og uanset, hvor mange gange og hvordan vi prøver at forklare ham at det skal han ikke gøre, så bliver han ved. Og jeg har det rigtig svært med at skulle blive sur og skælde ud, men det er næsten svært at lade være når han bare bliver ved. Hvis legetøjet eller vi ikke lige gør som han synes vi skal bliver han helt vildt ked af det og sur og begynder på et skuespiller gråd. Fx kan det være at puslespilsbrikken ikke lige gider passe ordentligt og så skriger han, eller bilen eller bolden er for langt væk, så bliver han også pylret. Og synes virkelig jeg prøver at være den tålmodige mor og tage ham i hånden og vise ham, hvordan man skal gøre i stedet eller lignende. Tit kommer han også og beder om is, eller sådan noget, som vi ikke lige altid synes han skal have og så bliver han også vildt ked af det og jeg prøver med at aflede ham, som nogen gange hjælper. Men alligevel - det sker hele tiden.
Så er der vores aftensmad, som simpelthen er en prøve - har det været lææænge synes vi. For det første nægter han at spise kartofler - ved dog at han godt kan lide det, for hvis jeg overtager gaflen og putter kartoffel på men en frikadelle ovenpå, så tager han det gerne. Men hvis han selv sidder og spiser er det KUN frikadelle der ryger ned. Og sådan er det med meget mad. Han er meget selektiv og hvis der er 3 forskellige ting på tallerkenen er der altid kun 1 ting han vil spise. Det andet nægter han. Selvom det måske er noget af det han vælger, hvis det lagde sammen med noget andet. Han kaster med maden og bestikket og rejser sig osv.
Og så er der også tandbørstningen som er noget af en magtkamp. Har ellers altid sunget samtidig, fortalt historer, snakket om hvad vi skal lave eller har lavet, børstet tænder på bamsen. Men, hans mund lukker altid sammen.
Åhh, håber du kan hjælpe lidt med at få mig til at forstå eller hvad jeg evt. skal gøre.
På forhånd tak..