Svar: Stammen og stress?

16. maj 2014

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære bekymrede mor

Tak for dit brev :)

Det lyder som om at jeres dreng er rigtig godt med sprogligt, og jeg kan derfor godt forstå, at du bliver bekymret, når han gennem længere tid pludselig begynder at stamme.

Hos mindre børn vil man ofte kunne høre gentagelser af ord eller stavelser, især når barnet er ivrig efter at fortælle noget spændende. Og dette er ikke nødvendigvis tegn på begyndende stammen. Du fortæller dog, at det hos jer er blevet værre den sidste tid, og du fortæller også at jeres dreng selv bliver irriteret over det og nu næsten kan få "kramper" i kroppen, når han forsøger at tale - og jeg tænker, at det vil være en rigtig god idé, at du kontaktet talepædagogen i kommunen hvor I bor. Du kan få kontakt oplysningerne af den tilsynsførende pædagog, du kan også ringe til kommunen direkte og bede om at komme til at tale med en talepædagog.

Man ved ikke præcist hvorfor børn stammer og mener at rigtig mange faktorer kan spille ind. Hos nogle vil der være tale om en genetisk betinget stammen, hos andre kan der være medfødte neurologiske faktorer og ja, der forskes også i om der kan være en stresspåvirkning osv. som du spørger til. Stammen varierer både i grad og i hyppighed og nogle børn vil have dage, hvor de taler flydende og andre dage, hvor de så har svært ved at tale. Og den generelle holdning er, at ...

Annonce

... årsager til sammen ofte er multifaktoriel. Det betyder at mange faktorer spiller ind og at stammen ofte skyldes forskellige faktorer hos forskellige personer.

Når barnet stammer, så vil der ofte være brud i talen i ordets begyndelseslyd. Det kan være sådan at barnet gentager lyde, stavelser eller ord, stammen kan også være en direkte blokering af en lyd og hvis det er længere ord, så kan stammen også forekomme et stykke inde i ordet.

Børn kan også have det man kalder for løbsk tale. Dette er karakteriseret ved at barnet taler i et højt tempo, trækker ord sammen og har artikulationsproblemer. Barnet kan godt have problemer med ord og lyd og på den måde kan løbsk tale og stammen godt minde om hinanden, men der er forskel på de to ting og de skal behandles forskelligt. Derfor er det vigtigt at få en talepædagog ind over. Han/hun kan vejlede jer i hvad der vil være mest hensigtsmæssigt i forhold til jeres dreng.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

På socialstyrelsen.dk kan du læse om stammen og løbsk tale. Gå ind under punktet "handicap", så folder der sig en menu ud, hvor du kan vælge "stammen og løbsk tale". Der kan du også downloade hæftet "Mit barn stammer - hvad gør jeg?". Hæftet er gratis og giver et rigtig godt indblik i stammen, hvad det er og hvordan I skal forholde jer.

Håber dette vil hjælpe jer lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig