Svar: Stammen og stress?
16. maj 2014
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at jeres dreng er rigtig godt med sprogligt, og jeg kan derfor godt forstå, at du bliver bekymret, når han gennem længere tid pludselig begynder at stamme.
Hos mindre børn vil man ofte kunne høre gentagelser af ord eller stavelser, især når barnet er ivrig efter at fortælle noget spændende. Og dette er ikke nødvendigvis tegn på begyndende stammen. Du fortæller dog, at det hos jer er blevet værre den sidste tid, og du fortæller også at jeres dreng selv bliver irriteret over det og nu næsten kan få "kramper" i kroppen, når han forsøger at tale - og jeg tænker, at det vil være en rigtig god idé, at du kontaktet talepædagogen i kommunen hvor I bor. Du kan få kontakt oplysningerne af den tilsynsførende pædagog, du kan også ringe til kommunen direkte og bede om at komme til at tale med en talepædagog.
Man ved ikke præcist hvorfor børn stammer og mener at rigtig mange faktorer kan spille ind. Hos nogle vil der være tale om en genetisk betinget stammen, hos andre kan der være medfødte neurologiske faktorer og ja, der forskes også i om der kan være en stresspåvirkning osv. som du spørger til. Stammen varierer både i grad og i hyppighed og nogle børn vil have dage, hvor de taler flydende og andre dage, hvor de så har svært ved at tale. Og den generelle holdning er, at årsager til sammen ofte er multifaktoriel. Det betyder at mange faktorer spiller ind og at stammen ofte skyldes forskellige faktorer hos forskellige personer.
Når barnet stammer, så vil der ofte være brud i talen i ordets begyndelseslyd. Det kan være sådan at barnet gentager lyde, stavelser eller ord, stammen kan også være en direkte blokering af en lyd og hvis det er længere ord, så kan stammen også forekomme et stykke inde i ordet.
Børn kan også have det man kalder for løbsk tale. Dette er karakteriseret ved at barnet taler i et højt tempo, trækker ord sammen og har artikulationsproblemer. Barnet kan godt have problemer med ord og lyd og på den måde kan løbsk tale og stammen godt minde om hinanden, men der er forskel på de to ting og de skal behandles forskelligt. Derfor er det vigtigt at få en talepædagog ind over. Han/hun kan vejlede jer i hvad der vil være mest hensigtsmæssigt i forhold til jeres dreng.
På socialstyrelsen.dk kan du læse om stammen og løbsk tale. Gå ind under punktet "handicap", så folder der sig en menu ud, hvor du kan vælge "stammen og løbsk tale". Der kan du også downloade hæftet "Mit barn stammer - hvad gør jeg?". Hæftet er gratis og giver et rigtig godt indblik i stammen, hvad det er og hvordan I skal forholde jer.
Håber dette vil hjælpe jer lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske