Svar: Mangel (måske) på styrke i nakke/ryg
6. maj 2014
Alder:
3 mdr.
Kære Maja
Tak for dit brev :)
Det lyder umiddelbart som om at din datter er fint med motorisk:)
Det lille barn vil først få kontrol over sit hoved. Vil kunne holde hovedet, dreje det, løfte det op fra underlaget, når barnet ligger på maven. Derefter kommer kontrol over arme, krop og ben. Og hos jer, lyder det som om at din datter netop begynder at få lidt kontrol over sit hoved og det er rigtig fint.
Det er vigtigt at du stadig lægger hende på maven dagligt, for det er i maveliggende stilling, at hun får styrket sin nakke og ryg. Lige nu må du gerne hjælpe hende med at ligge på albuerne, altså få armene ind under overkroppen, så hun på den måde hjælpes til at løfte sig lidt op, kikke sig omkring og stille og roligt begynde at dreje om sin egen akse, trille osv. Men det er helt naturligt, at hun endnu ikke kan strække sig op i strakt arm, det kommer senere.
Når du har hende liggende på ryggen, må du gerne begynde at tage hendes hænder og se om hun stille og roligt kan begynde at trække sig op at sidde - holde hovedet selv hele vejen op til midtstilling. Herefter tage fat i hende og hjælpe hende op, ved at løfte hende rigtigt. De fleste børn vil begynde at vise tegn til at kunne dette i 3-4 måneders alderen og du må gerne øve dette med hende, hvilket det lyder som om at du også netop gør :)
Det er helt naturligt, at hun her i 3 måneders alderen spænder en lille smule i nakke, skuldre og arme, når du giver hende mulighed for at trække sig op at sidde ved at holde i dine hænder, men endnu ikke mestrer denne øvelse. Men i løbet af den næste månedstid vil hun højst sandsynligt blive rigtig god til det, når I øver det lidt dagligt.
Når hun ligger på maven, så sørg for at hun har noget at kikke på. Det kan være et lille spejl, som fanger hendes blik og som gør det mere interessant for hende at løfte hovedet, se sig omkring, prøve at bevæge sig efter ting - og derved blive stærkere i nakke og ryg.
Jo mere du kan lege med hende på gulvet, jo mere du kan hjælpe hende til at trille, bruge sig selv motorisk osv. jo bedre er det. Det er bedst at være på gulvet og du skal prøve at undgå skråstol, autostol osv. for meget, fordi hun i disse stole ikke får styrket nakke og rygmusklerne, som når hun ligger på gulvet.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske