Svar: Hvad tænker du om pseudotvillinger

1. maj 2014

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev - og hvor fantastisk, at I har fået jeres lille dreng!:)

Det allervigtigste i forhold til, hvornår man vælger at få barn nummer to, tænker jeg ikke handler om børnenes alder, men om hvornår I forældre har lyst. Og det er tydeligt at læse ud af dit brev, at I er helt parate til at få en lille en mere. Og det kan jeg godt forstå. I har lysten, kærligheden og ikke mindst overskuddet:)

Det er naturligt rigtig hårdt at have to små børn, men samtidig har det også sine fordele. For det første er der noget praktisk i at børnene aldersmæssigt ligger tæt på hinanden. De kan lege sammen og kan gå i samme institution, de har ofte samme legekammerater, kan gå til sport sammen, kan bruge hinanden, og det er for mange børn rigtig dejligt at have en søskende, som de aldersmæssigt ligger tæt op af, fordi de kan dele mange oplevelser.

At få børn der ligger aldersmæssigt tæt ved hinanden kan dog også nogle gange være lidt svært - for man kan let komme til at behandle dem ens, men de er jo ikke ens. Der er naturligt forskel på om man er 1 eller 2 år, 3 eller 4 år... Jo yngre børnene er, jo større er forskelligheden - jo ældre de bliver, jo mere udligner det sig. Og det skal man huske på.

Generelt skal børn have mulighed for at udvikle sig selv. De skal have lov til at være den de nu engang er. De har brug for at man ser dem individuelt og brug for at vi ikke sammenligner dem med deres søskende. Dette gælder naturligvis uanset om der er stor eller lille aldersforskel mellem søskende, men man kan måske lettere komme til at sammenligne børnene, hvis de aldersmæssigt ligger tæt på hinanden. Det samme gælder, hvis der f.eks. er tale om børn af samme køn…

Og det er nogle gange en af udfordringerne ved at have pseudotvillinger. At man kommer til at sammenligne, hvor man skal huske at anerkende deres forskelligheder og deres forskellige behov. Udfordringen kan være særligt stor, hvis den ældste er en dreng og den yngste er en pige - fordi piger på mange måder vil være lidt mere modne, lidt mere foran. Det kan naturligvis betyde at de lettere vil kunne lege sammen osv. men det kan også nogle gange betyde at den yngste overhaler den ældste - og det er ikke altid så sjovt.

Det er også altid en ekstra udfordring, hvis den ældste er lidt stille og tilbageholdende at temperament og den yngste er mere udadreagerende og voldsom i sin personlighed. Her vil den ældste naturligt ofte trække sig og give plads til den yngste - og det er også vældig fint og ...

Annonce

... en god evne at have, men det er vigtigt at vi som voksne er opmærksomme på at den ældste naturligvis også skal have sin plads:)

Og det kan være en ekstra udfordring, hvis man har to af samme køn og man derfor forventer at de har samme interessser - at de f.eks. begge vil interessere sig for fodbold eller dans. Det er jo ikke sikkert. De vil måske vælge samme interesser, men det er vigtigt, at de også kan vælge frit og have lyst til noget helt anden end deres søster eller bror.

Så når man vælger at få børn, som aldersmæssigt ligger tæt på hinanden, så skal man naturligvis tage nogle hensyn og huske på at de skal behandles individuelt og ses hver især. De behøver ikke have samme interesser, gå til samme sport osv. for de er ikke ens og skal ikke behandles ens:) De skal ses og mødes som de personer, de er hver især og vokse op med følelsen af, at de har værdi. At de er noget værd, fordi de er lige præcis den de er, ingen kan tage deres plads, ingen af dem kan undværes.

Der vil naturligt kunne opstå konflikter mellem søskende - og nogle gange kan konflikterne måske godt være lidt forstærket, når der er tale om børn med lille aldersforskel. I hver fald så længe børnene er små. For ofte, når der opstår en konflikt mellem børnene, så vil de ældste naturligvis ikke kunne udskyde sine egne behov - fordi den ældste jo selv stadig er et lille barn. Men dette kan også ses som noget positivt - for som forældre bliver I jo så nødt til at tage jer ligeligt af begge børn. De ældste kan ikke vente eller klare sig selv, ligeså vel som den yngste ikke kan - de skal lige meget opmærksomhed - og det er naturligvis ekstra hårdt. Jo kortere aldersforskel der er mellem jeres børn, jo mere vil de have brug for jeres opmærksomhed og nærvær og det vil naturligt kræve ekstra ressourcer.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Og det er derfor at lysten til at få et barn mere skal være der. For når I har lyst, så har I naturligt også et større overskud til at komme igennem de perioder, som naturligt vil være ekstra hårde:)

Det er som du skriver begrænset, hvad der findes af litteratur om pseudotvillinger. I 2013 udkom bogen "2 på stribe" af Rebecca Natasha Albinus. Jeg har desværre ikke selv læst den, men måske kan du bruge den:)

Håber du kan bruge dette lidt videre og glæder mig til at høre, hvad fremtiden bringer for jer. Hvis og når I beslutter jer for at forsøge at få en lille en mere, så håber jeg at det sker en del hurtigere denne gang, og at du kan slippe for hormoner mv… :)

Stort knus med på vejen! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor