Svar: Hvad tænker du om pseudotvillinger
1. maj 2014
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev - og hvor fantastisk, at I har fået jeres lille dreng!:)
Det allervigtigste i forhold til, hvornår man vælger at få barn nummer to, tænker jeg ikke handler om børnenes alder, men om hvornår I forældre har lyst. Og det er tydeligt at læse ud af dit brev, at I er helt parate til at få en lille en mere. Og det kan jeg godt forstå. I har lysten, kærligheden og ikke mindst overskuddet:)
Det er naturligt rigtig hårdt at have to små børn, men samtidig har det også sine fordele. For det første er der noget praktisk i at børnene aldersmæssigt ligger tæt på hinanden. De kan lege sammen og kan gå i samme institution, de har ofte samme legekammerater, kan gå til sport sammen, kan bruge hinanden, og det er for mange børn rigtig dejligt at have en søskende, som de aldersmæssigt ligger tæt op af, fordi de kan dele mange oplevelser.
At få børn der ligger aldersmæssigt tæt ved hinanden kan dog også nogle gange være lidt svært - for man kan let komme til at behandle dem ens, men de er jo ikke ens. Der er naturligt forskel på om man er 1 eller 2 år, 3 eller 4 år... Jo yngre børnene er, jo større er forskelligheden - jo ældre de bliver, jo mere udligner det sig. Og det skal man huske på.
Generelt skal børn have mulighed for at udvikle sig selv. De skal have lov til at være den de nu engang er. De har brug for at man ser dem individuelt og brug for at vi ikke sammenligner dem med deres søskende. Dette gælder naturligvis uanset om der er stor eller lille aldersforskel mellem søskende, men man kan måske lettere komme til at sammenligne børnene, hvis de aldersmæssigt ligger tæt på hinanden. Det samme gælder, hvis der f.eks. er tale om børn af samme køn…
Og det er nogle gange en af udfordringerne ved at have pseudotvillinger. At man kommer til at sammenligne, hvor man skal huske at anerkende deres forskelligheder og deres forskellige behov. Udfordringen kan være særligt stor, hvis den ældste er en dreng og den yngste er en pige - fordi piger på mange måder vil være lidt mere modne, lidt mere foran. Det kan naturligvis betyde at de lettere vil kunne lege sammen osv. men det kan også nogle gange betyde at den yngste overhaler den ældste - og det er ikke altid så sjovt.
Det er også altid en ekstra udfordring, hvis den ældste er lidt stille og tilbageholdende at temperament og den yngste er mere udadreagerende og voldsom i sin personlighed. Her vil den ældste naturligt ofte trække sig og give plads til den yngste - og det er også vældig fint og en god evne at have, men det er vigtigt at vi som voksne er opmærksomme på at den ældste naturligvis også skal have sin plads:)
Og det kan være en ekstra udfordring, hvis man har to af samme køn og man derfor forventer at de har samme interessser - at de f.eks. begge vil interessere sig for fodbold eller dans. Det er jo ikke sikkert. De vil måske vælge samme interesser, men det er vigtigt, at de også kan vælge frit og have lyst til noget helt anden end deres søster eller bror.
Så når man vælger at få børn, som aldersmæssigt ligger tæt på hinanden, så skal man naturligvis tage nogle hensyn og huske på at de skal behandles individuelt og ses hver især. De behøver ikke have samme interesser, gå til samme sport osv. for de er ikke ens og skal ikke behandles ens:) De skal ses og mødes som de personer, de er hver især og vokse op med følelsen af, at de har værdi. At de er noget værd, fordi de er lige præcis den de er, ingen kan tage deres plads, ingen af dem kan undværes.
Der vil naturligt kunne opstå konflikter mellem søskende - og nogle gange kan konflikterne måske godt være lidt forstærket, når der er tale om børn med lille aldersforskel. I hver fald så længe børnene er små. For ofte, når der opstår en konflikt mellem børnene, så vil de ældste naturligvis ikke kunne udskyde sine egne behov - fordi den ældste jo selv stadig er et lille barn. Men dette kan også ses som noget positivt - for som forældre bliver I jo så nødt til at tage jer ligeligt af begge børn. De ældste kan ikke vente eller klare sig selv, ligeså vel som den yngste ikke kan - de skal lige meget opmærksomhed - og det er naturligvis ekstra hårdt. Jo kortere aldersforskel der er mellem jeres børn, jo mere vil de have brug for jeres opmærksomhed og nærvær og det vil naturligt kræve ekstra ressourcer.
Og det er derfor at lysten til at få et barn mere skal være der. For når I har lyst, så har I naturligt også et større overskud til at komme igennem de perioder, som naturligt vil være ekstra hårde:)
Det er som du skriver begrænset, hvad der findes af litteratur om pseudotvillinger. I 2013 udkom bogen "2 på stribe" af Rebecca Natasha Albinus. Jeg har desværre ikke selv læst den, men måske kan du bruge den:)
Håber du kan bruge dette lidt videre og glæder mig til at høre, hvad fremtiden bringer for jer. Hvis og når I beslutter jer for at forsøge at få en lille en mere, så håber jeg at det sker en del hurtigere denne gang, og at du kan slippe for hormoner mv… :)
Stort knus med på vejen! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske