Svar: Kaster med ting

3. marts 2014

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Mette

Hvor dejligt at høre at det går godt i vuggestuen! :)

Der kan være flere årsager til at lillebror kaster med ting og der er derfor et par overvejelser som du skal gøre dig :)

For det første, så er det tydeligt at han nu har fundet ud af, at han kan få en reaktion fra dig. Du fortæller at han stiller et gavtyveansigt op og du fortæller også at det kan være svært at være "streng".

Han er rigtig godt igang med at finde ud af, hvordan verden virker og hvordan han påvirker verden. Han opstiller hypoteser "gad vide hvad der sker, hvis jeg smider med den her?" - viden "ov, så siger mor nej" - "jeg prøver lige igen - "hun siger stadig nej, men hun ser sjov ud i hovedet... mon hun også gør det, hvis jeg smider med den her?" - ja det gjorde hun... "gad vide, hvad der sker, hvis jeg gør det overfor storebror?"... Han prøver igen og igen for at lære, for at blive klogere og det er helt naturligt for hans alder.

Nogle gange er det bedste at sige nej og så flytte ham og flytte det han smider med, piller ved osv. samtidig med at du siger nej. Det at lade en handling følge med det nej du giver ham, kan hjælpe ham til at huske, at det her var forkert.

Der kan også være situationer, hvor du må sige nej og forklare ham, at det er forkert "ikke slå med bilen, sige ae ae i stedet for" eller "storebror bliver ked af det, AV AV, det er ikke rart", så han ser i dit ansigt at det er forkert og også ser, hvad det han gør f.eks. gør ved storebror.

Nogle gange så smider han med ting, fordi han gerne vil opleve lyden, når noget rammer jorden. Det ...

Annonce

... brag det giver eller se at det går i stykker. Det er også læring. Her kan det være en god idé at give ham et alternativ "jeg vil ikke have du smider med bilen, kom her vi kan spille bold" eller "hvis du gerne vil banke, så kan du spille på trommen her", "hvis du gerne vil vælte, så kan vi bygge et tårn af klodser, som du kan skubbe til - se her, sikke et brag det kan lave, prøv..." eller lignende. Så du ikke skælder ud men anderkender hans lyst til at lave lyd, lave larm osv. men viser ham mere hensigtsmæssige måder at gøre dette på.

Og så er der naturligt også situationer, hvor det bedste nogle gange vil være at rejse sig og gå kortvarigt fra ham - for hvis ikke der er nogen til at se, hvad han laver, så er det måske ikke så interessant at gøre det. Igen kan du tilbyde et alternativ "kom her ud i køkkenet og få lidt frugt", så han ikke får ekstra opmærksomhed for det han gør forkert, men heller ikke skældes ud, men i stedet bliver drejet hen på noget andet, som også er rart - situationen brydes ved at du stiller lidt frugt på bordet og han kan så kravle op på sin stol og spise - og bagefter har han glemt at han var en gavtyv, der var ude på ballade.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og atter andre gange, så er det at han smider med ting udtryk for at han rigtig gerne vil ses og høres, så du skal vise ham ekstra meget opmærksomhed og nærhed. F.eks. "din lille bølle, skal du være fræk - her i huset kilder vi de frække børn" og så fange ham, kilde ham osv. så han virkelig mærker dig og får masser af nærhed og fysisk kontakt.

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder