Svar: Kaster med ting
3. marts 2014
Alder:
18 mdr.
Kære Mette
Hvor dejligt at høre at det går godt i vuggestuen! :)
Der kan være flere årsager til at lillebror kaster med ting og der er derfor et par overvejelser som du skal gøre dig :)
For det første, så er det tydeligt at han nu har fundet ud af, at han kan få en reaktion fra dig. Du fortæller at han stiller et gavtyveansigt op og du fortæller også at det kan være svært at være "streng".
Han er rigtig godt igang med at finde ud af, hvordan verden virker og hvordan han påvirker verden. Han opstiller hypoteser "gad vide hvad der sker, hvis jeg smider med den her?" - viden "ov, så siger mor nej" - "jeg prøver lige igen - "hun siger stadig nej, men hun ser sjov ud i hovedet... mon hun også gør det, hvis jeg smider med den her?" - ja det gjorde hun... "gad vide, hvad der sker, hvis jeg gør det overfor storebror?"... Han prøver igen og igen for at lære, for at blive klogere og det er helt naturligt for hans alder.
Nogle gange er det bedste at sige nej og så flytte ham og flytte det han smider med, piller ved osv. samtidig med at du siger nej. Det at lade en handling følge med det nej du giver ham, kan hjælpe ham til at huske, at det her var forkert.
Der kan også være situationer, hvor du må sige nej og forklare ham, at det er forkert "ikke slå med bilen, sige ae ae i stedet for" eller "storebror bliver ked af det, AV AV, det er ikke rart", så han ser i dit ansigt at det er forkert og også ser, hvad det han gør f.eks. gør ved storebror.
Nogle gange så smider han med ting, fordi han gerne vil opleve lyden, når noget rammer jorden. Det brag det giver eller se at det går i stykker. Det er også læring. Her kan det være en god idé at give ham et alternativ "jeg vil ikke have du smider med bilen, kom her vi kan spille bold" eller "hvis du gerne vil banke, så kan du spille på trommen her", "hvis du gerne vil vælte, så kan vi bygge et tårn af klodser, som du kan skubbe til - se her, sikke et brag det kan lave, prøv..." eller lignende. Så du ikke skælder ud men anderkender hans lyst til at lave lyd, lave larm osv. men viser ham mere hensigtsmæssige måder at gøre dette på.
Og så er der naturligt også situationer, hvor det bedste nogle gange vil være at rejse sig og gå kortvarigt fra ham - for hvis ikke der er nogen til at se, hvad han laver, så er det måske ikke så interessant at gøre det. Igen kan du tilbyde et alternativ "kom her ud i køkkenet og få lidt frugt", så han ikke får ekstra opmærksomhed for det han gør forkert, men heller ikke skældes ud, men i stedet bliver drejet hen på noget andet, som også er rart - situationen brydes ved at du stiller lidt frugt på bordet og han kan så kravle op på sin stol og spise - og bagefter har han glemt at han var en gavtyv, der var ude på ballade.
Og atter andre gange, så er det at han smider med ting udtryk for at han rigtig gerne vil ses og høres, så du skal vise ham ekstra meget opmærksomhed og nærhed. F.eks. "din lille bølle, skal du være fræk - her i huset kilder vi de frække børn" og så fange ham, kilde ham osv. så han virkelig mærker dig og får masser af nærhed og fysisk kontakt.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske