Svar: Bange dreng - 3 år, 5 mdr.

17. februar 2014

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære M.

Tusind tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres dreng og alle dine tanker - og hvor dejligt at høre, at graviditeten skrider stille og roligt frem:)

Rigtig mange børn vil i 3 års alderen (ofte især mellem 3-5 år) få mareridt. Der sker rigtig meget med barnets udvikling og jeres dreng oplever rigtig meget i løbet af dagen. Alle dagens indtryk og stimuli skal bearbejdes og det kan give mareridt og frygt hos barnet. mareridt opstår ofte sidst på natten, hvor jeres dreng feks. kan vågne, være ked af det, græde, kalder på jer og når I kommer ind til ham, så er han tydeligt ked af det, har brug for at blive trøstet, brug for tæt fysisk kontakt og vil måske bede om at komme ind og sove videre hos jer - nærheden er vigtig, for at han igen kan finde ro og falde i søvn.

Det kan være rigtig svært at forklare en treårig, hvad der er fantasi og hvad der er virkelighed. Når man er 3 år gammel, så opfatter man ofte ting meget konkret og kan blive skræmt over ting, der i vores voksne verden virker harmløse. Forleden da jeg var ude at holde foredrag fortalte en mor, at hendes datter var blevet bange for at sove, fordi de havde talt om at "falde i søvn" - og et konkret tænkende barn vil naturligt tænke at det så gør ondt at sove, fordi det gør ondt at falde. Derfor var de nu begynde at tale om at "lægge sig til at sove" i stedet for...

Det samme gælder historier, lege, film, fjernsynsudsendelser I ser - det kan, som du skriver, være rigtig svært for en 3 årig at forstå, at dinosauren som han leger med ikke er virkelig, selvom han har set en tegnefilm, hvor den var ... Der er en stor opgave i at forklare igen og igen, at der er forskel på virkeligheden og det man læser og ser på film - og nogle gange kan det være nødvendigt at holde en pause fra disse ting, indtil barnet har lidt mere alder og lidt mere forståelse for forskellen på virkelighed og fantasi. Det samme gælder f.eks. film med legetøj og lignende, der kan blive levende - hvis det kan blive levende på film, så kan det legetøj der står på hylden i børneværelset måske også blive levende om natten...

I kan låne bøger på biblioteket om at drømme - det kan nogle gange hjælpe at læse bøger om andre børn, som drømmer om forskellige ting om natten :)

Det er vigtigt at du forsøger at berolige og betrygge uden at forstærke følelsen af at der er noget at være bange for. Du kan derfor godt sige til ham, at du er der, at du passer på ham (det er ...

Annonce

... jo rigtigt), hvis han spørger, kan du også godt bekræfte at døren f.eks. er låst, en du skal passe på at det ikke bliver for meget - det gør det f.eks. hvis du tager ham med rundt i huset og viser ham, at ingen kan komme ind "se døren er låst" - for hvis du gør det, så bekræfter du, at der jo er noget udenfor, som vi skal passe på og beskytte os imod.

Det samme gælder, når du f.eks. skriver at I nu tænder lys i alle rum - jeg forstår godt hvorfor, men prøv at vise ham, at han kan tænde lys på kontakten og have en lille regel om at lyset slukkes, når man går fra rummet - i stedet for at have en regel om at alt lys skal være tændt, fordi det så kan bekræfte ham i at der er grund til at være bange for mørket... Det er en svær balance, men en balance, som I må prøve at finde.

På værelset kan han evt. have en lille lampe f.eks. i stikkontakten ved døren. Den kan lyse tilstrækkeligt op til at han kan orientere sig, når han vågner og finde døren og søge jer, hvis han har brug for det :) Nogle børn finder stor ro ved at have f.eks. en Cloud B lampe.

Børn kan nogle gange blive rigtig bange for lyde, som de ikke kender og det er netop det, de ikke forstår, det de ikke ved hvad er, som gør dem angste. Det kan her være en rigtig god idé at lokalisere lyden og forklare hvad det er - jo mere I kan fortælle og på den måde afmystificere, jo bedre er det.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Prøv på samme måde at forklare om det positive ved det, som han nogle gange er bange for. Hvis han nævner, at det f.eks. er mørkt udenfor, så prøv at forklare ham, at det er fordi solen nu lyser for dem, der bor i andre lande og når det er nat hos dem, så lyser solen hos os. Prøv også at vise ham månen og stjernerne, læs gode historier om dette, så han på den måde bliver tryg ved natten.

Der kan sagtens være tale om et udviklingsstadie. Det er helt naturligt at børn er bange for forskellige ting i perioder af deres liv - jeg vil anbefale jer meget at læse min bog "Helens bog om gråd og trøst". Den vil I også kunne have glæde af i forhold til lillesøster, når hun kommer til verden :)

Og naturligvis kan det også spille ind, at I netop venter en lille en mere og han derfor lige nu har ekstra meget brug for jer, brug for at mærke, at I stadig er der hundrede procent for ham. Det lyder dog som om at I viser ham dette godt og er rigtig fint opmærksomme på hans behov for jer og jeres nærhed :)

Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine