Antal amninger - for meget?

17. februar 2014

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Antal amninger - for meget?

Hej Helen

Tak for dit sidste svar. Det varmer meget og du har ret i, at jeg skal stole mere på mig selv og på, at jeg gør det rigtige - vil så gerne gøre det bedste for Frederik, og bliver ind i mellem usikker. Har haft en rigtig god snak med min mand om det også - han synes jeg virker meget sikker, så det er mere indeni - men dejligt at tale om det og få støtte i, at jeg gør det fantastisk som mor. Kunne heller ikke ønske mig en bedre far til Frederik.

Siden sidst - går bedre og bedre med amning og nattesøvn. Han har flere og flere nætter, hvor han sover roligt. Vi er begyndt at putte ham, hvor han selv falder i søvn og det fungerer super. Jeg ammer i stuen, pusler til natten og ammer fra andet bryst - bærer ham ind i seng, hvor han ofte vågner ret meget op. Nusser ham lidt og kysser ham godnat - så ligger han 4-5 min selv hvor han ligger og pludrer med sin bamse (lyder glad, ellers ville jeg ikke gå), så går min mand derind - putter dynen godt om ham igen og sidder lidt ved ham - går ud igen og han sover indenfor max 5 min hvis han ikke allerede er faldet i søvn. Så dejligt - og de fleste dage falder han også selv i søvn på dagslurene, så sjældent vi behøver vugge ham mere, når han skal sove.

Nå, til mit spørgsmål. Synes jeg ammer rigtig meget, og vil høre, om du synes, jeg skal prøve at skære nogle amninger væk. Pt. ser en dag sådan ud:

Kl. 5.30-6.30 Vågner og ammer i sengen og putter - står op mellem 6.30 og 7.00 (vågner han kl. 5.30 kan jeg ikke få ham til at sove igen)

Kl. 08.00: ammer og putter til formiddagslur fra kl. 8.15-8.30

Kl. 10.30: Vågner efter ca. 2 timer og bliver ammet

Kl. 12.30-13.00: Ammes og puttes til middagslur

Kl. 14.30-15.00: Vågner efter 1,5 til 2 timer og ammes

Kl. 16.30-17: Ammes og tager powernap på 20 min til 1 time

Kl. 18.00: Ammes (Brokker sig ofte lidt, derfor ammer jeg her) - i går begyndte vi så på mos, som vi vil fortsætte med 1 ...

Annonce

... gang i døgnet i 14 dage og så derefter gå op til 2 gange (Grød + mos) - han spiste dog meget lidt i går så ammede efter maden.

Kl. 19.00: Ammes fra begge bryster og puttes til nat kl. 19.30-20.00 (han er selv begyndt at blive træt tidligere og de dage hvor han kun sover 4-4,5 timer kan han fint sove 11 timer om natten inkl. amninger)

Kl. 22.30: Vågner og ammes fra begge bryster (3 timer siden sidste amning)

Kl. 01.00: Vågner ofte og bliver ammet

Kl. 03.30-04.00: Vågner og ammes - nogle gange fra begge bryster

Dvs. 10-11 amninger i alt på et døgn - det er ret meget, er det ikke?

Tænker om jeg bør skære ned og så få ham til at spise mere ved hver enkelt amning?
Omvendt fungerer det godt, at jeg ammer inden hver lur, for han sover godt og er nem at putte - men tror ikke jeg kan undgå at amme når han vågner - nogle gange går der en halv time, men heller ikke mere.

Jeg tænker på, om jeg skal prøve at skære amningen kl. 01.00 væk - han bør vel kunne undvære nu med hans alder (5 mdr og 1 uge) - når han vågner kl. 01.00 (ca. 5 ud af 7 nætter), så ligger han og snakker højlydt - men er ikke ked af det - jeg har prøvet at lade ham ligge + putte ham nede i sengen ved at holde på dynen "sysse" ham - men han falder ikke i søvn (har dog nok også max givet det 10 min, da jeg så har tænkte det var nemmere at amme og få ham til at sove igen).
Men synes du jeg skal kæmpe lidt mere for at få ham videre i søvnen?

Eller skal jeg give det lidt mere tid og se, om det ændrer sig efterhånden som han får mere at spise?

Grunden til at vi giver ham mos aften er, at vi gerne vil gøre det sammen - men er også enige om, at er han for træt på det tidspunkt, så starter jeg til middagstid, som mange anbefaler. For han er selvfølgelig mere frisk om dagen. (vi giver det lige et par dage)

Ellers trives han i stor stil, og vi har det rigtig godt.

Glæder mig til at høre fra dig.

Kærlig hilsen
Signe

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne