Svar: Motorik
14. januar 2014
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :) Det er rigtig godt du skriver :)
Jeres dreng er 6 måneder nu og det vil være normalt, at han kan støtte på benene og at han har stå- og hoppebevægelser - MEN, jeg ved fra et at dine tidligere breve, at jeres dreng har været i behandling for KISS syndrom og kan derfor godt være lidt motorisk forsinket. Det er derfor ikke sikkert at man vil forvente at han står på sine fødder endnu...
Jeg synes derfor at du skal få jeres læge og/eller sundhedsplejerske til lige at se på din dreng. Måske tilbyder sundhedsplejerskerne i din kommune åbent hus, hvor du kan tage forbi og få ham tjekket - det vil være fint lige at få hans styrke i benene og hans motorik vurderet.
Sundhedsplejersken kan også vise dig, hvordan du kan lave forskellige bevægelege med din dreng, for at styrke hans motorik og det at bruge sine ben. Hun eller jeres læge kan også henvise jer til en børnefysioterapeut, hvis det skønnes nødvendigt.
Det kan være en god idé med svømning, hvor du kan hjælpe ham med at sparke og plaske med benene i vand. Det kan være en god idé at give ham ranglesokker på fødderne, så han bliver opmærksom på sine tæer og begynder at bruge sine ben bevidst, ligesom du meget gerne dagligt må cykle med hans ben, hjælpe ham med at sparke fra og bruge benene, mærke styrken i benene:)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske