Svar: Pludre med sig selv
8. januar 2014
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Hmmm - som udgangspunkt så skal din dreng pludre både med sig selv og også med dig. Men han kan godt være så fokuseret på at lave lyde lige nu, at han stopper med at sige noget, når du taler til ham og i stedet koncentrerer sig om at lytte til, hvad lyde du laver - for så efterfølgende at forsøge at lave det samme.
De fleste børn vil i 6 måneders alderen være meget optaget af at bruge deres stemme og pludrer gevaldigt - han øver mange slags lyde - både høje lyde, skingre lyde og dybe svælglyde, læbelyde osv. Og det vil derfor være en rigtig god idé at du forsøger at efterligne nogle af hans lyde, ligesom du også kan pludre tillbage med forslag til andre lyde han kan lave - f.eks. "sikke du kan skrige, kan du også sige brrr, brrr, brrr" og se om han så ikke forsøger at lave dette.
Han kan også nogle gange finde på at sige nogle bestemte lyde for at få din kontakt og vil naturligt vise glæde og smile højt, når han finder ud af at han netop med lyd kan kommunikere med dig. Så når han f.eks. siger "brrr-brrr" og du kikker på ham, så stopper ham op med at sige denne lyd og smiler i stedet til dig og kommunikerer på den måde "ja du hørte mig, du ser mig - dejligt!" :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske