Svar: Lidt for voldsom kådhed
3. januar 2014
Alder:
16 mdr.
Kære Stinne
Tak for dit brev :) Og godt nytår!
Der kan være mange grunde til at børn bider, men når det sker i din datters alder, så sker det ofte netop i forbindelse med at vi sidder og kysser og krammer - og det sker fordi jeres datter endnu ikke forstår, hvad det er at kærtegne, hvad der er rart og hvad der gør ondt.
Man kan sige at det er "kærtegn der kammer over". Når I sidder og kysser, krammer, nusser og kæler, så er det en slags "jeg elsker dig så højt, at jeg kunne spise dig" og så får man et par tænder i låret, kinden, skulderen.
Det bedste du kan gøre er faktisk at forsøge at forhindre at det sker. Det er vigtigt at du er opmærksom på, at jeres datter kan finde på at bide, og at du derfor prøver at stoppe hende, før hun forløber sig. Der er altid en vis risiko for at det forstærkes, hvis hau kan gøre det igen og igen, eller hvis din reaktion er at skælde meget ud, så hvis du kan prøve at afbryde kys, knus og kram lige inden hun forløber sig, så vil det være rigtig godt. I skal naturligvis ikke holde op med at kæregne, kysse og kramme, men du vil måske kunne fornemme, hvornår det er at hun ikke kan styre det og således prøve at aflede hende, før det sker.
Hvis det så sker alligevel, så vil det være godt at sætte hende fra dig, så hun mærker og forstår, at det her brød du dig ikke om. Det er ikke sjovt. Du skal sige AV! eller Nej! og så flytte hende fra dig - hvis hun er på dit skød eller i din favn, så sættes hun på gulvet. Hun husker det bedst, hvis der på den måde følger en handling med. Hun hjælpes på den måde til at finde ud af, at det er bidet og ikke hende, som I ikke bryder jer om - men igen - at aflede hende og få hende væk fra det, før hun forløber sig, før det sker, vil være det allerbedste:)
Rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske