Svar: Lidt for voldsom kådhed

3. januar 2014

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Stinne

Tak for dit brev :) Og godt nytår!

Der kan være mange grunde til at børn bider, men når det sker i din datters alder, så sker det ofte netop i forbindelse med at vi sidder og kysser og krammer - og det sker fordi jeres datter endnu ikke forstår, hvad det er at kærtegne, hvad der er rart og hvad der gør ondt.

Man kan sige at det er "kærtegn der kammer over". Når I sidder og kysser, krammer, nusser og kæler, så er det en slags "jeg elsker dig så højt, at jeg kunne spise dig" og så får man et par tænder i låret, kinden, skulderen.

Det bedste du kan gøre er faktisk at forsøge at forhindre at det sker. Det er vigtigt at du er opmærksom på, at jeres datter kan finde på at bide, og at du derfor prøver at stoppe hende, før hun forløber sig. Der er altid en vis risiko for at det forstærkes, hvis hau kan gøre det igen og igen, eller hvis din reaktion er at skælde ...

Annonce

... meget ud, så hvis du kan prøve at afbryde kys, knus og kram lige inden hun forløber sig, så vil det være rigtig godt. I skal naturligvis ikke holde op med at kæregne, kysse og kramme, men du vil måske kunne fornemme, hvornår det er at hun ikke kan styre det og således prøve at aflede hende, før det sker.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Hvis det så sker alligevel, så vil det være godt at sætte hende fra dig, så hun mærker og forstår, at det her brød du dig ikke om. Det er ikke sjovt. Du skal sige AV! eller Nej! og så flytte hende fra dig - hvis hun er på dit skød eller i din favn, så sættes hun på gulvet. Hun husker det bedst, hvis der på den måde følger en handling med. Hun hjælpes på den måde til at finde ud af, at det er bidet og ikke hende, som I ikke bryder jer om - men igen - at aflede hende og få hende væk fra det, før hun forløber sig, før det sker, vil være det allerbedste:)

Rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en virkelig god brevkasse/side. Du gør et fantastisk stykke arbejde.

Kærligste Hilsener
Mia, gravid med sit første barn.