Brev:
Lidt for voldsom kådhed
3. januar 2014
Alder:
16 mdr.
Lidt for voldsom kådhed
Kære Helen
Vores datter på nu 16 mdr. er begyndt at bide :-/ Heldigvis har det indtil videre kun været mig og hendes far det er gået ud over, men jeg frygter det kan komme til at gå ud over de andre børn hun går i dagpleje og legestue sammen med.
Jeg oplever egentlig ikke hun gør det, hverken for at prøve grænser af eller for at "gøre os ondt", tværtimod. Som oftest kommer det når hun er meget kærlig, krammer eller aer os ...(?) På samme måde kan hun begynde at kradse eller nappe, igen som en følge af en kærlig situation. Det er svært at håndtere når hun gør det, for vi vil jo ikke risikere at hun får den opfattelse, at det er forkert at vise omsorg. Vi prøver at fjerne hende fra situationen, når det er muligt, uden at begynde at skælde hende ud (hvis hun sidder hos en af os, sætter vi hende ned på gulvet, eller vi fjerner os fra hende) - men jeg ved ikke om hun kan adskille de enkelte dele af situationen så meget fra hinanden, at hun bliver klar over at det er ok at nusse, det er ikke ok at bide - eller om hun opfatter situationen som en helhed som vi siger fra overfor.
Hun er på alle måder et skønt barn der altid har været tillidsfuld overfor andre, nysgerrig på tilværelsen, og er allerede rigtig god til at vise omsorg (eller imitere omsorg - ved ikke hvor meget af sådan noget de reelt kan i hendes alder), både for os der er tæt på hende, men også overfor bamser og dukker, som hun bla. gerne deler sin sut med og aer og nusser med.
Håber du kan hjælpe os med lidt tanker om situationen
Venlig hilsen
Stinne