Svar: Meget sensitiv

17. december 2013

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Andreas forældre

Tak for jeres brev og meget fine beskrivelse af Andreas reaktion, og hvad der har hjulpet hende, og hvad der ikke hjælper ...

Der er ingen tvivl om at Andrea har brug for tid til at knytte sig - i første omgang til dagplejer. Det har taget tid, men det har været "held i uheld" for Andrea, at der kom en vikar på, så dagplejer kunne sidde mere med Andrea. Den fysiske kontakt og nærheden, det at Andrea har mærket at dagplejer ville hende og var der for hende næsten hele tiden, har tydeligvis styrket båndet mellem dem og gjort Andrea langt mere tryg. Dejligt - det er jo tydeligt, hvad det er der virker, hvad det er Andrea har behov for.

Desværre så går der ikke ret lang tid, så starter et nyt barn i dagplejen og dagplejer at nødt til at prioritere denne dreng. Og nogle gange må Andrea så vente og det er rigtig svært for hende. For hun har jo brug for at sidde hos dagplejer, mærke at dagplejer er den trygge base, hvorfra hun kan sidde og observere den nye dreng, lære ham at kende, blive tryg ved ham - og det kan hun af gode grunde ikke, fordi han jo også er nødt til at sidde hos dagplejer, for at blive tryg ved hende og ved stedet... Det må være svært at være dagplejer i den situation og det lyder som om at hun prøver at gøre sit bedste :)

Det vil naturligvis være rigtig godt, hvis dagplejer kan prøve at placere Andrea i en høj stol tæt på sig, så hun kan give hende en hånd, et klem, kram osv. selvom hun måske har den anden dreng på skødet - så Andrea stadig føler at dagplejer er der, så hun betrygges og beroliges. Men måske er I forældre også nødt til at prioritere at være der lidt .. har I nogen mulighed for det?

Jeg tænker, at hvis I kan være der sammen med Andrea en gang imellem, så hun spejler sig i jer og jeres ro, ser at I er okay med den nye dreng, - så vil hun måske også blive mere rolig og igen acceptere det. Ligesom hun også vil se at I synes det er fint at dagplejer sidder med den anden dreng, eller at det er fint at I alle sammen sidder ved siden af hinanden ved bordet, at det er sådan man gør - jo mere hun kan spejle sig i jer og de signaler om ro I sender, jo bedre vil det være for hende. Altså lidt det som dagplejer havde mulighed for at give Andrea, da vikaren var på, det kan I måske være med til at ...

Annonce

... give hende nu ... måske være der lidt længere sammen med hende ved aflevering eller blive der lidt længere, når I henter hende - prøv at overveje og også tale med dagplejer om, hvad der er muligt.

Det er helt normalt at Andrea bliver frustreret over den yngre dreng. Hendes frustrationer handler om, at hun ikke forstår hans reaktioner, og at han ikke vil hende noget ondt eller ubehageligt. Ligesom hun har skulle lære de andre børn at kende, så skal hun også lære den nye dreng at kende - og det tager tid. Hun bliver ked af det, når hun ikke forstår, hvad han vil - han kravler hen til hende, hiver fat i hende, for at trække sig op, han tager måske legetøjet ud af hånden på hende eller lignende - og hun forstår ikke, at det er sådan man gør, når man er 10 måneder gammel. Hun føler sine grænser overtrådt og bryder sig ikke om at han kravler hen til hende, tager fat i hende, rækker ud efter hende osv. Hun føler det ubehageligt. Og det hun skal lære, det er, at han er okay, at han er sød og ikke farlig. Og hun skal lære det ved at I og dagplejer viser hende det - anerkender at hun bliver forskrækket, føler det ubehageligt osv. men samtidig forklare, hvad han vil og signalerer at det er okay. Der skal sættes ord på "hov bliver du helt forskrækket lige nu", så I viser at I forstår hende, "der kommer xx jo - hej med dig" signalere glæde og ro og at det er okay, byde ham velkommen, hjælpe ham op osv. så hun ser at I ikke synes han er farlig, "xx vil bare låne bilen..." - sætte ord på, hvad det er han vil og hvorfor han gør, som han gør, så hun stille og roligt lære at tyde det og ikke bliver bange for det.

Hun bliver naturligt ældre og derfor også bedre til at tyde hvordan andre gør og vil stille og roligt også udvikle mere og mere sprog. I kan derfor på sigt sætte flere ord på og forklare hende, hvad der sker, forberede hende, trøste og berolige med ord - og hun vil også selv kunne sætte lidt ord på, hvad det er hun oplever. Men lige nu reagerer hun naturligt fysisk - med gråd, ved at klynge sig og viser fysisk ubehag ved situationen, netop fordi hun jo stadig selv er en meget lille pige :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det kan måske hjælpe jer at læse bogen "Særligt sensitive børn" af Elaine Aron.

Jeg håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Rigtig god jul :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor