Meget sensitiv

17. december 2013

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Meget sensitiv

Kære Helen

Vores datter Andrea på 13½ måned går i privat dagpleje. Her har hun haft helt utroligt svært ved at falde til. Hun startede 1/8, og hun græd og klynkede hver dag, og kunne slet ikke holde ud, at der også var andre børn (4 incl hende).

Hver gang dagplejemor skulle beskæftige sig med et af de andre børn, så blev Andrea usikker og klynkende.
Når hun havde dagpleje mor for sig selv, så gik det bedre. Det skal siges, at hun ikke var usikker over dagplejemor, hende var hun meget tryg ved. Hun ville bare gerne have hende for sig selv – hvilket jo ikke kunne lade sig gøre. Hun har vist sig, at være meget (meget) sensitiv overfor forandring. Og også overfor andre (små) børn, som hun er rigtig ræd for. Her er hun også meget sensitiv.

Det vidste vi ikke, før hun startede, for inden da, har børnene ikke været mobile, så selvom hun også inden dagplejestart har været i kontakt med andre børn, så har de ikke kunnet bevæge sig over til hende.

Der skete det i slutningen af september, at dagplejemor faldt og vred et ledbånd i foden over. Det bevirkede, at der i en periode på en uge var en vikar, da dagplejmor ikke kunne gå rundt. For Andrea betød det, at hun en stor– og større end normal – del af tiden, kunne sidde hos dagplejemor. Det elskede hun. Det gjorde virkelig noget ved tilknytningen.

Allerede i ugen efter – hvor der ikke længere var vikar, og den normale hverdag i dagplejen var tilbage – atter vendte tilbage, viste det sig, at Andrea (nærmest pludselig) var tryg!!! Hun grinede dagen lang, havde 100% accepteret de andre børn i dagplejen, og grinede når vi stod nede foran dagplejemors dør. I det hele taget var glade Andrea som vi ...

Annonce

... kender hende, nu også tilstedet i dagplejen. Alt var godt.

Det skal siges, at et af børnene i dagplejen er en rigtig lille bulderbasse, som der altid er gang i, osv. Og ham havde hun også accepteret, så derfor tænker vi, at det ikke så meget handler om, at det er ”vilde” handlinger hun i sig selv er bange for, med at det er personer hun ikke har accepteret.

For det ene barn stoppede, og en ny lille kravlende dreng startede. Han er 10 måneder, og kravler selvfølgelig på må og få. Men Andrea er R-Æ-D-S-E-L-S-L-A-G-E-N for ham, og græder/skriger i vilden sky (altså ikke bare klynk) når hun ser ham. Det bliver bedre i løbet af dagen, hvor hun ”kun” klynker.

Tilknytningen til dagplejemor er også blevet dårligere (dagplejemors eget udsagn), og Andrea begyndte forleden dag at græde, når hun ser hende om morgenen.

Det føles meget, som om vi er sat tilbage, i forhold til, at det nu var begyndt at gå så godt. Dagplejemor har en søn på 18 år, som af og til hjælper til. Ham har Andrea knyttet sig meget til, og vælger nu ham frem for dagplejemor, når de fx sidder og spiser. Dagplejemor tror at det skyldes, at han så kun koncentrerer sig om Andrea, hvor dagplejemor jo også skal koncentrere sig om de andre børn – og det gør Andrea utryg.

Hvordan hjælper vi hende bedst muligt, Helen? Vi ved godt, at sensitivitet er et vilkår, og at det måske bliver bedre med tiden – hvordan hjælper vi hende videre på en god og anerkendende måde? Det er så svært, at se hende så ked af det og vi har alle ondt i maven over situationen - og den kommer jo nok igen mange gange endnu. For det er nok ikke sidste gang, at der er udskiftning i dagplejen.

Hilsen Andreas forældre.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien