Svar: Morsyg og sensitiv
5. december 2013
Alder:
5 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev og ærlige og åbne tanker :)
Jeg ved fra dine tidligere breve, at det har svært en lidt svær start for jer. Jeres datter har grædt en del, og det har været rigtig svært at få far på banen, og du har haft rigtig meget brug for, at far netop kunne tage over, fordi jeres datter har været grædende og været så meget på, som hun har ...
Jeg kan ikke lade være med at tænke på om jeres datter mon hører til det man kalder for "high need babies". Jeg er ikke tilhænger af at give børn "diagnoser" eller "komme dem i kasser", og netop omkring "high need", så har alle børn jo et stort behov for stimulation, mad, opmærksomhed, søvn, hjælp til ro osv. Ligesom børn naturligt har en udforskningstrang og lyst til at lære, et meget højt aktivitetesniveau ...
Når det bliver relevant at tale om High Need Babies, så er det fordi at nogle børn naturligt virker mere krævende. Hvor de fleste børn måske har brug for ekstra meget hjælp til at spise og koncentrere sig om det eller har brug for hjælp til at lukke af for verden og overgive sig til søvnen - så har de såkaldte High Need Babies ofte behov for hjælp til det hele. Og derfor er det så utroligt svært for forældrene (og det er ikke det samme som at være "særligt sensitiv":))
High need babies har et meget højt aktivitetsniveau. De er rigtig meget på, de sover ofte ikke særlig længe af gangen, deres søvnbehov er generelt lidt mindre end andre børn på samme alder. De bliver let irriterede og de er meget følsomme overfor forandringer. De kan vågne med et skrig fordi de er sultne og samtidig kan de også være for ophidsede til egentlig at mærke, når maden er der. Det er ofte sådan, at når man vil give barnet mad, så vil hun ikke spise - men nøder man hende nok, ja så tager hun pludselig flasken og sluger 150ml.. hvorfor så stritte imod? - Fordi hun simpelthen har svært ved at fornemme, hvornår hun er mæt, og hvornår hun er sulten.
Det kan tit være rigtig svært at opfylde disse børns behov og man kan som forældre meget hurtigt få en følelse af ikke at slå til. På den ene side så kræver barnet rigtig meget stimulation, kræver at man aktiverer og er om det hele tiden og på den anden side, så får disse børn meget let så mange indtryk, at de har svært ved at bearbejde dem. Så bliver det hele pludselig for meget. Man kommer derfor meget let til at stå i en situation, hvor man enten kommer til at overstimulere og give for mange indtryk eller hvor man kommer til at understimulere og skærme for meget. Det er som om at intet af det man gør rigtigt virker, uanset hvad man gør, så klynker barnet og er utilfreds og det er bestemt ikke nemt og bestemt svært at håndtere :)
High need babies vil ofte ikke acceptere en substitut for mor - det er mor som er bedst, de sover bedst i mors favn og kan blive dybt ulykkelige, hvis andre prøver at tage over. Og det lyder jo faktisk til at være tilfældet hos jer. Og det er her rigtig godt at du forsøger at vurdere, hvornår far kan komme til og hvornår det kun er mor der dur. Det er således rigtig godt at lade far være den der giver jeres datter bad, hvis dette fungere fint, ligesom far også kan prøve med skemaden osv. så de to naturligt gør ting sammen - men er hun ulykkelig, så er det mor. På samme måde vil det være rigtig godt at du giver hende mælk, og når hun så er mæt, glad og tilfreds, så kan far tage over og du kan lave noget andet imens.
Nogle gange skal du trække dig og lade far og datter være sammen, fordi det er lettere, når mor ikke er i nærheden. Andre gange vil det være meget bedre, at du er ved siden af, guider og signalerer at far har helt styr på det og at du har tillid til at far hjælper hende. At du f.eks. sidder med ved bordet, når far giver hende skemad, at du står ved siden af, når han skifter hendes ble, holder hende på armen osv. så hun ser på dig og ser at du synes godt om situationen, at du er helt tryg ved at det er far, som hjælper hende, så hun derved føler at hun også kan være tryg. Og hun skal mærke at du og far er glade for hinanden - hun bruger dig som et spejl:)
Jeg vil anbefale dig min bog "Helens bog om gråd og trøst". I den kan du læse om blandt andet disse børn. Jeg vil også anbefale dig bøgerne "Signalstærke børn" af Anja Sigvard Nielsen og "Babykaos - sådan overlever du din high need baby" af Tine Schrøder Lunøe. Du skriver at ingen i mødregruppen har et barn som din datter og jeg tænker at det måske kan hjælpe dig at læse lidt om disse børn og måske finde ud af, at det ikke er dig, der gør noget forkert - det er bare svært:)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske