Morsyg og sensitiv

5. december 2013

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Morsyg og sensitiv

Kære Helen

Endnu et spørgsmål fra mig. Jeg har tidligere skrevet til dig omkring at min datter på 5 måneder er meget morsyg. Min mand må heller ikke tage over. Førhen var det bare sen eftermiddag/aften at hun ikke ville ham, men nu kan det også være tidligere på dagen. Han er rigtig ked af det, og jeg er også lidt ked af det, da jeg kan mærke at jeg trænger til et afbræk, når han kommer hjem fra arbejde.

Der hvor hun er mest afvisende er omkring maden, som det helst skal være mig som giver eller så nægter hun nogen gange at spise eller vil kun spise meget lidt og bliver så helt hysterisk. Men det kan også være hvis min mand bare har hende i en time efter at han er kommet hjem og jeg er taget ned for at handle, når jeg kommer hjem, så skriger hun og er virkelig ked af det, og han kan slet ikke aflede hende med noget. Hun er også sådan med alle andre. Der er ingen i min mødregruppe som kan holde hende eller nærmest kigge på hende. Hun bliver frygtelig ked af det og græder med tåre. Sådan er der ingen af de andre babyer i mødregruppen som er.

Hun bliver også ked af det hvis folk snakker omkring hende eller de andre babyer pludrer eller skriger for at afprøve deres stemme. Hun kan også blive voldsom forskrækket over små ting og bliver virkelig ked af det.

Jeg kan se hun kan kende min forældre for de får lov at holde hende og hun kan også godt smile til hende men der er ingen andre end hendes mor der dur om aftenen.

Min mand bader hende hver aften og giver hende nattøj på. Hun er glad for at være i bad og virker til at nyde det, og derfor har vi indført det som et fast putteritual. Desværre bliver hun ...

Annonce

... ked af det, når hun kommer op fra badet og skal have nattøj på men det er lige meget om det er mig eller far. Derefter er hun stort set ked af det til hun bliver puttet.

Hun får lidt mad inden putning og der er det stort set altid kun mig som kan give det. Hun bliver bøvset, da hun ellers gylper meget og derefter får hun lov at falde til ro på armen med sutten, og sang og når hun har lukket øjnene, så lægger jeg hende ind i sengen. Nogen gange falder hun til ro med det samme andre gange skal man lige sidde og holde sutten. Min mand har prøvet det samme men må slet ikke få lov at have hende liggende på armen. Hun bøjer bagover og bliver helt hysterisk. Vi har også prøvet at lade hende falde til ro i sengen men så bliver hun bare ked af det efter et stykke tid.

Det er ikke sjovt at være ude blandt andre mennesker med hende, da hun bliver ked af det. Og det er det samme når vi er herhjemme og har besøg.

Hun vil simpelthen ikke andre.

Min mand skal overtage barslen når hun er 9,5 mdr. og jeg er så nervøs for at hun så bare vil skrige.

Hvad skal jeg gøre og kan vi gøre noget nu?

Skal jeg forsøge at tage ud og så lade min mand prøve nogen gange om ugen eller er det ikke vejen frem? Jeg vil synes det både er synd for hende og hendes far hvis hun bare skriger. Jeg har forsøgt at gøre mig usynlig i et andet værelse men hun skriger stadig.

Jeg kan også mærke på mig selv at fordi jeg ingen pauser før i løbet af dagen, da hun ingen længere lure sover uden hjælp, og da hun ikke gider at ligge særlig meget for sig selv, så er jeg bare brugt om aftenen, så gode råd modtages meget gerne.

Hilsen en træt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor