Svar: Svømning og indtryk
13. november 2013
Alder:
4 mdr.
Kære forældre
Tak for jeres brev :)
Det er jer, der kender jeres dreng bedst, og det lyder som om at I har en rigtig god fornemmelse for, hvad han kan lide, hvad han er parat til og hvad øvelser I derfor kan lave.
I har fuldstændig ret i at hans nakke skal være stabil nok og at han på grund af sin kiss og de behandlinger han er igennem, naturligt kan have brug for ekstra tid. I har også helt ret i at der er masser at stimuli i "bare" at være i vandet, mærke vandet bevæge sig omkring kroppen, at se på de andre, høre lydende som jo er helt anderledes end andre steder, lyset der er skarpt og som vandet reflekterer osv. Der er masser af stimuli og rigeligt at koncentrere sig om.
Børn udvikler sig i forskelligt tempo og har deres egen personlighed og på samme måde er I forældre naturligt også forskellige fra andre forældre, andre familier. Og det er netop vigtigt at tage individuelle hensyn - det er super godt at I har meldt jer til babysvømning. Det er meget givende både for jeres lille dreng og for jer, og det er rigtig dejligt at far er i med i vandet, så han får den tætte og fysiske kontakt og det ikke kun er mor, som får dette :)
I skal ikke sammenligne jeres dreng med andre børn, men lade ham udvikle sig i det tempo, som han er parat til - og det lyder som om at I har en rigtig fin fornemmelse for dette, som I roligt kan lytte til. Det skal være hyggeligt at være i svømmehallen og det skal være en tryg oplevelse - det er guld værd fremover, hvis jeres dreng på en helt naturligt og god måde bliver tryg ved vand :)
Jeg vil anbefale jer at læse "Politikens bog om babysvømning" af Ulrika Færch. Hun er kvinden bag swimmix svømmeskole og har en rigtig fin indstilling til, hvordan det lille barn gøres tryg ved vand:)
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske