Svar: Morsyg - 4 mdr.

12. november 2013

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære trætte mor

Tak for dit brev :)

Jeg kan godt forstå at du gerne vil have far mere på banen og at far naturligt også har lyst til dette - og det er rigtig dejligt, at far kan hjælpe om natten og at han prioriterer dette, det skal I endelig fortsætte med:)

Når et lille barn bliver født, så skal det og forældrene knytte sig til hinanden. Det sker gradvist i takt med at man lærer hinanden at kende og barnet knytter sig naturligt til sine forældre, som jo er de personer der passer og plejer hende hver dag.

De første tegn på at jeres datter er igang med at knytte sig til jer er, at hun følger jer med øjnene, når I bevæger jer rundt i rummet. Hun smiler mere til jer forældre end hun gør til fremmede og det er jer (og ofte især mor) der trøster og beroliger bedst, når hun bliver utryg eller ked af noget. Et vigtigt tegn på at hun er knyttet til sin mor er, at hun bruger dig som en sikker base, hvorfra hun kan udforske verden.

Og det er naturligt at hun ofte foretrækker mor - fordi mor er omkring hende 24 timer i døgnet - hun kender din måde at gøre ting på og føler naturligt tryghed ved dette - genkendelighed er tryghed. Og far er hun naturligt også tryg ved, men det er vigtigt at far gør så meget som muligt omkring hende. Det vil sige at når far er hjemme, så skal han også skifte hende, give hende bad, lege med hende osv. Så han er en naturlig del af hendes hverdag og det der foregår omkring hende. Det vil derudover være rigtig godt at du, når hun har fået mad og er mæt og glad og ikke overtræt, lader far have hende hos sig, pludre og lege med hende - så far har hendes kontakt, når hun har overskuddet til det og de to på den måde lærer hinanden at kende og bruger positiv tid sammen - og hvis overskuddet er størst om formiddagen, så er det vigtigt at de to bruger tid sammen der :)

Jeres datter har en alder lige nu, hvor hun er meget bevidst om verden omkring sig. Hun kan se længere, skelner tydeligt om hun er hjemme eller ...

Annonce

... ude, om hun er i favn hos mor, far, eller en bedsteforældre, og mange børn vil i 4 måneders alderen vægre sig mod fremmede. Det at hun begynder at vende sig lidt mere ud mod verden og omgivelserne, andre personer, medfører en separationsangst, en angst for fremmede og et barn som tydeligt protesterer mod at blive forladt af sine forældre. Og lige nu kan I derfor godt mærke, at hun søger sin mor ekstra og at mor er den som lettest får hende til at falde til ro, når hun bliver ked af det.

Og det er vigtigt at du giver hende den nærhed og tryghed hun tydeligt viser behov for, så når I er nogen steder eller hvis bedsteforældre tager hende op og hun græder, så tager du over, så hun er rolig ... hjemme sammen med far er det dog lidt anderledes - her vil det være rigtig godt at I prøver at være omkring hende begge to, så når du giver hende mad, så sidder far ved siden af, når du skifter hende, så står far ved siden af - og stille og roligt bytter I, så far gør tingene og du er ved siden af. Det er vigtigt, at du signalerer at far kan ligeså godt som dig, og at det er helt okay, du er tryg ved det, og det kan hun også være.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og så skal I naturligvis vurdere, hvornår mor bare er bedst og derfor skal være den der er på - det gælder f.eks. når hun skal sove. Det er vigtigt at hun falder trygt og dejligt i søvn og forbinder det at sove med noget dejligt - en hyggestund. Far kan dog sagtens prøve at give flaske imens hun ligger i tremmesengen eller han kan lægge sig sammen med hende i dobbeltsengen - og forsøge - men hvis det ikke virker og hun bare vil have sin mor, så må hun få det :) Det er ikke nødvendigvis far der skal putte - det som er vigtigt er, at far er med i alle de ting der sker omkring hende i hverdagen. Jo mere far deltager i hendes pleje, i at skifte hende, bade hende, give hende skemad, når hun begynder med det osv. jo lettere vil far naturligt også kunne putte hende på sigt :)

Rigtig meget held og lykke med hende fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

K-vitamin til baby

Sundhedsstyrelsen (og WHO) anbefaler, at alle nyfødte babyer får K-vitamin lige efter fødslen. Dette gives som injektion i låret og er med til at forhindre indre blødninger. Når barnet har fået K-vitamin denne ene gang, skal det ikke gives igen.

Børn der ammes, får ikke ret meget K-vitamin via modermælken, og det betyder, at de har større risiko for K-vitaminmangel. K-vitamin dannes også i vores tarmsystem, og da nyfødte børn har et umodent tarmsystem, vil de ikke selv kunne...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de altid fine og uddybende svar. De giver os ro på :)

Tak, fra en mor til 2