Brev:
Sovevaner - 5 1/2 mdr.
13. november 2013
Alder:
5 mdr.
Sovevaner - 5 1/2 mdr.
Hej Helen
Lidt igen igen om sovevaner :) til ham her den 5 1/2 mdr.
Jeg syntes nu at jeg er ved at have styr på Arthurs sovetider og det er dejligt at min søn ligger sig til at sove uden kamp. Jeg syntes bare at han bliver hurtig træt, knap 2 timer (også kortere tid) efter han vågner. Derfor syntes jeg det er svært med de kun 3 lurer om dagen, da han ellers vågner om natten og snakker.
Jeg har jo set i dine gemmer, at gennemsnits sovetid i døgnet er 14 1/2 time. Jeg tror det passer meget godt på Arthur.
For at få en ide, får du lige vores dagsplan:
Kl 7, står vi op (Arthur kan sagtens finde på at vågne før. Til tider ml 5.30-6.30, til irritation for moderen) ;)
7.30: grød
Ca 8.30: flaske og lur (og her har jeg faktisk godt kunne måtte trække tiden lidt, men det er ikke et problem at få ham til at sove). Han sover ca 45 min, men jeg tror faktisk fint jeg kunne stikke ham sutten og han ville sove videre, for helt ærlig bliver han hurtig p.... sur igen og hvis vi kører bil falder han i søvn (og det gør han ikke, når han er udsovet).
Ca 11.30/12: flaske og middagslur, hvor han så ofte sover 1 1/2-2 timer
Ca 15, flaske for der er han jo sulten. Han virker nok knap så sur og træt efter 2. Lur, men jeg tror bestemt ikke han ville kunne holde indtil han skal puttes til nat.
Ca 16-16.30: lur, hvor han ofte sover i hvertfald 45 min. Faktisk forsøger jeg efter 30 min at kører ham ind i stuen, så han vågner af det.
Herefter bliver han igen hurtig rigtig træt og der er ulvetime indtil han skal i seng.
Kl 19: flaske med vælling og puttes til nat, for her er han træt træt træt.
Nat: jeg har forsøgt med drømmeflasken omkring kl 22, for der går jeg i seng, men det fungerede ikke rigtig for han fik en flaske mere om natten og her svinger tiderne ml kl 2.30 og 6.00, og vil derefter ikke rigtig spise grøden til morgenmad.
Nu hvor han ikke får drømmeflaske vågner han stadig en gang (utrolig svingende alt ml 01 og 05), og hvis man forsøger med sut kan man en kæmpe en time, hvorefter han sover en time og vågner igen. Da det har givet utrolig dårlig søvn for mig, stikker jeg ham en flaske og det fungere fint (lige meget hvad tid).
Jeg er opmærksom på at jeg kun giver grød en x dagligt. Forsøgte for ca 3 uger siden med mos og han blev så gal på det at han også nægtede at spise grød om morgenen, derfor startede jeg forfra og det kører nu bedre (uden han endda virker vildt sulten). Jeg har tænkt at jeg nok snart skal forsøge igen.
Jeg vil lige nævne at han vejer 9,4 kg og er 69 cm så jeg tænker han er stor. Har det nogen indflydelse?? Han virker bare heller ikke skrubsulten, altså han spiser 240 ml ca 2 x dagligt og de to andre kan være 100-150 ml. Vælling spiser han ca 200 ml. Derudover er det ikke sådan at han bare elsker at få grød, tilgengæld er han vild med vælling.
Hvis jeg har ladet ham sove mere i løbet af dagen oplever vi, at han kan ligge vågen om natten. Jeg kan ikke helt se hvad jeg kan gøre for at han ikke er så træt, så mit spørgsmål lyder nok nærmere på: er det rigtigt at de ved 6 måneders alderen kan holde til at være længere vågen af gangen??
Jeg vil også lige nævne at han Skal være færdig med at sove kl 14, der skal jeg hente vores datter i bil. Så jeg er naturligvis lidt presset på det område.
Med venlig hilsen
Arthurs mor