Svar: Afhentning ved dagplejen
24. oktober 2013
Alder:
22 mdr.
Kære Monica
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at du/I kunne bruge mit sidste svar:)
Det er helt naturligt at børn i perioder kan virke lidt afvisende eller nogle gange kan græde - både når de bliver afleveret og også når de bliver hentet i dagpleje eller institution. Det handler om at det er rigtig svært at skifte situation, og man taler om at børn har et dobbeltsocialiseringsrum. Det er der, hvor de to verdener dagplejen/institutionen og hjemmet mødes.
Børn protesterer ofte over at skulle af sted, det er hyggeligt og trygt at være hjemme, det er dejligt at være hos mor og far, og det er bestemt ikke rart at blive afleveret i favnen på en dagplejer eller pædagog. Jo længere tid barnet har været i pasningsordningen, jo lettere vil det gå, jo gladere og jo tryggere vil barnet være. Men det er stadig svært at sige farvel, og nogle børn vil derfor helt ikke kysse og kramme for meget, de vil helst have at man går, så dagen kan komme igang, andre børn græder lidt, når man går, men ikke ret lang tid efter, så er de glade, glade for at være der, være sammen med de andre børn.
Og når man så kommer og henter dem igen, så kommer ofte en ny protest - nu havde de det jo lige så hyggeligt, så hvorfor skal de så hjem. Igen kan barnet nogle gange begynde at græde og protestere "jeg vil ikke hjem nuuuu...", atter andre gange løber barnet sin vej, gemmer sig bag dagplejers ben, putter sig i hendes favn eller lignende.
Det er her man taler om, at der opstår et dobbelt socialiseringsrum - en lille konflikt. Det er svært at skifte situation, det er svært at finde ud af hvad man skal, både når man bliver afleveret og når man bliver hentet igen. Og det er dette skift barnet reagerer på.
Det er altså helt naturligt og det bedste du kan gøre er netop at overgive ham i favnen til dagplejer og signalere "nu går jeg og dagplejer passer på dig" og ikke trække tiden for meget ud, men lade dagplejer og din dreng vinke farvel og så gå. Og når du så henter ham igen, lige give ham lidt tid, mærke at du er der, få sagt farvel til dagen, lade ham vise dig lidt rundt og vise dig, hvad han har lavet i løbet af dagen osv. før han så er parat til at tage hjem - og naturligvis være helt naturlig omkring ham, vise ham at du har savnet ham og at alt er som det skal være:)
Det er altså en helt naturlig ting - et sundhedstegn om du vil:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske