Svar: Udviklingsspring - 13 mdr.
14. september 2013
Alder:
13 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev
Det er ganske rigtigt, at der sker en masse med din dreng lige nu og jeg vil naturligvis gerne fortælle dig lidt om denne alder :)
Din dreng er nu igang med at udvikle sig mere og mere selvstændigt. "Nej!" bliver hans favorit ord og han ryster kraftigt på hovedet, når du beder ham om noget, han kan virke stædig og det bliver mere og mere tydeligt, at han har sin egen vilje. Han vil selv, skubber dig væk og du må ikke hjælpe ham - og så har han alligevel brug for hjælp.
På samme måde som børn i 8-10 måneders alderen er igang med separationsfasen, ja så kommer der en ny separationsfase her, som hænger sammen med at jeres dreng nu begynder at gå mere rundt, går ved møblerne og også går mere og mere selvstændigt. Og denne lyst til at opleve verden mere og mere på egen hånd er både rigtig dejlig og rigtigt spændende, men er samtidig også lidt skræmmende - og derfor oplever man ofte, at børn i 13-14 måneders alderen klynger sig lidt ekstra.
Det kan være frustrerende at være forældre til et barn, som om aftenen, bedst som I er igang med aftensmaden klynger sig til buskebenet, vil op og sidde på arm, og når I tager ham op, så går der ikke mange sekunder, så vil han ned igen. Man kan sige at han er i en separation-gentilnærmelses-fase, hvor han på den ene side prøver at klare sig uden jer, men modsat også har rigtig meget brug for jer, brug for at mærke jer, fornemme jer, for at kunne adskille sig fra jer. Jeg plejer at sige, at han har ekstra meget brug for knus og kram, for at have noget at tære af, når han er på vej ud i verden på egen hånd :)
På samme måde vil man ofte opleve at børn i 13-14 måneders alderen virker til at gå lidt tilbage i udvikling. Ting han har kunne og gerne har ville selv, kan han pludselig ikke. Han har måske spist fint med gaffel, men når I giver ham gaflen nu, så vil han ikke og insisterer måske på at blive madet og ofte vil man også opleve, at han måske helst vil være på skødet, han vil pludselig ikke sidde i sin høje stol, men vil spise fra mors og fars skød og måske fra jeres tallerkenen. Det er alt sammen helt naturligt og skyldes at han lige nu er rigtig godt træt sidst på dagen, for alt hvad han oplever, suger til sig, ja det trætter ham naturligvis.
Det er spændende at bevæge sig og når først han mestrer at gå, så kan det føles som om at han vil gå hele tiden. I har måske ventet på at dette tidspunkt skulle komme og nu ville I ønske at han en gang imellem kunne sidde stille og slappe af - for der er gang i ham hele tiden :) Hans nysgerrighed er stor og han undersøger alt hvad han kommer forbi og han vil især interessere sig for at skille ad og vælte - det kan være et tårn af klodser som I bygge op og som han vælter igen og igen. Han vil interessere sig for at putte ind, tage ud, åbne, lukke - simple puttekasser, simple puslespille, små æsker med låg osv. er rigtigt spændende legetøj.
Han begynder at bruge flere ord, bliver mere og mere bevidst om at bruge sproget og det er vigtigt at I lytter til ham og forsøger at tyde, hvad han siger og gentager ord, så han hører det korrekt udtalt. Det kan være at han f.eks. begynder at sige "bar" for far og så gentager I "Ja, det er far".
Han vil elske sang og musik og det vil være en rigtig god idé at I synger for ham og sammen med ham. På samme måde er det rigtig fint at danse til musik og lade ham bevæge sig til rytmerne.
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre og vil også anbefale jer meget at læse min bog "Helens bog om dit barns udvikling" :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske