Svar: Græder ved bleskifte

29. august 2013

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Lulu

Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at I har været forskånet for sygdom igennem en længere periode - krydser fingre for en god efterår- og vinterperiode:)

Det lyder som om at der er et eller andet omkring puslebordet der hjemme, som han ikke er glad for - måske er puslepuden for kold? I kan prøve at lægge et blødt håndklæde på puden, for at se om det vil hjælpe.

Nogle gange kan det også være en rigtig god idé at medinddrage ham - han kan selv løfte numsen, når bleen skal under ham "løft numsen skat", ligesom han også kan få lidt creme på fingrene og selv prøve at smøre lidt creme ud osv. Så han føler at bleskiftning ikke er noget I styrer, men noget han selv er en del i.

Og så kan det også være en rigtig god idé at holde pause fra puslebordet, så han ikke behøver ligge der hver gang. Når han kun har tisset, så behøver han ikke blive vasket og kan i stedet for stå op og få skiftet sin ble. I kan købe blebukser "Up & Go" og lignende, som trækkes op og ned som et par underbukser. Hvis han oplever at han nogle gange får lov til at stå op, når han skiftes, så vil han måske bedre acceptere de gange, hvor han så skal ligge ned :)

I forhold til søvn, så synes jeg at dagsplanen ser rigtig fin ud og det er helt okay at han sover en lur midt på dagen. Og det er på samme måde rigtig fint at han selv varierer behovet for søvn her, så nogle gange sover han 1.5 time og andre gange sover han så 3 timer. Det lyder som om at I er nødt ...

Annonce

... til at være lidt fleksible her, selvom det naturligvis tydeligt kan mærkes på ham, når han har sovet nok:)

Gennemsnitligt vil børn på jeres drengs alder sove 13½ time i døgnet. Jeres dreng sover fra ca kl 19/20 til 06 - svarende til 10/11 timer og om dagen sover han så mellem 1.5-3 timer, ialt sover han altså nok mellem 12-13 timer i døgnet. Det er naturligt lidt mindre end gennemsnittet, men det er stadig okay. Når man taler om et gennemsnit, så betyder det jo netop at nogle børn sover lidt mere og andre sover lidt mindre - og jeres dreng sover så lidt mindre. Det har han dog altid gjort og måske er han bare ikke den store sover... Hvordan er det med jer forældre? Har I selv brug for meget søvn eller hører I også til dem, der sover meget lidt? Måske ligner han mor eller far på dette punkt ...:)

Det gør ikke noget at han længdemæssigt bliver for stor til sin barnevogn. Mange børn vil stadig gerne sove i den, fordi den er tryg - og så sover de bare med bukkede ben. Det sker der ikke noget ved.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Alternativet kan naturligvis være en klapvogn, evt. med en kørepose, så han stadig ligger puttet godt og uden at det trækker ind fra siden osv. Og nogen vælger at have en krybbe i haven, som barnet kan sove i .. Og så kan man naturligvis også vælge at lade barnet sove indendøre og falder han så i søvn, når man er på tur med barnevognen, ja så sover han bare som det nu er...

Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Æteriske olier

Æteriske olier er planteolier, der tilsættes forskellige plejeprodukter, f.eks. massageolie, for at give det duft.

Æteriske olier kan indeholde allergene parfumestoffer, der kemisk set er identiske med - og lovgivningsmæssigt er sidestillet med - de syntetisk fremstillede.

I forhold til børn er det vigtigt at undgå parfumerede massageolier og helt undlade at bruge voksenprodukter. Æteriske olier bør ikke bruges direkte på huden og man skal være opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.