Svar: Græder ved bleskifte
29. august 2013
Alder:
15 mdr.
Kære Lulu
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at I har været forskånet for sygdom igennem en længere periode - krydser fingre for en god efterår- og vinterperiode:)
Det lyder som om at der er et eller andet omkring puslebordet der hjemme, som han ikke er glad for - måske er puslepuden for kold? I kan prøve at lægge et blødt håndklæde på puden, for at se om det vil hjælpe.
Nogle gange kan det også være en rigtig god idé at medinddrage ham - han kan selv løfte numsen, når bleen skal under ham "løft numsen skat", ligesom han også kan få lidt creme på fingrene og selv prøve at smøre lidt creme ud osv. Så han føler at bleskiftning ikke er noget I styrer, men noget han selv er en del i.
Og så kan det også være en rigtig god idé at holde pause fra puslebordet, så han ikke behøver ligge der hver gang. Når han kun har tisset, så behøver han ikke blive vasket og kan i stedet for stå op og få skiftet sin ble. I kan købe blebukser "Up & Go" og lignende, som trækkes op og ned som et par underbukser. Hvis han oplever at han nogle gange får lov til at stå op, når han skiftes, så vil han måske bedre acceptere de gange, hvor han så skal ligge ned :)
I forhold til søvn, så synes jeg at dagsplanen ser rigtig fin ud og det er helt okay at han sover en lur midt på dagen. Og det er på samme måde rigtig fint at han selv varierer behovet for søvn her, så nogle gange sover han 1.5 time og andre gange sover han så 3 timer. Det lyder som om at I er nødt til at være lidt fleksible her, selvom det naturligvis tydeligt kan mærkes på ham, når han har sovet nok:)
Gennemsnitligt vil børn på jeres drengs alder sove 13½ time i døgnet. Jeres dreng sover fra ca kl 19/20 til 06 - svarende til 10/11 timer og om dagen sover han så mellem 1.5-3 timer, ialt sover han altså nok mellem 12-13 timer i døgnet. Det er naturligt lidt mindre end gennemsnittet, men det er stadig okay. Når man taler om et gennemsnit, så betyder det jo netop at nogle børn sover lidt mere og andre sover lidt mindre - og jeres dreng sover så lidt mindre. Det har han dog altid gjort og måske er han bare ikke den store sover... Hvordan er det med jer forældre? Har I selv brug for meget søvn eller hører I også til dem, der sover meget lidt? Måske ligner han mor eller far på dette punkt ...:)
Det gør ikke noget at han længdemæssigt bliver for stor til sin barnevogn. Mange børn vil stadig gerne sove i den, fordi den er tryg - og så sover de bare med bukkede ben. Det sker der ikke noget ved.
Alternativet kan naturligvis være en klapvogn, evt. med en kørepose, så han stadig ligger puttet godt og uden at det trækker ind fra siden osv. Og nogen vælger at have en krybbe i haven, som barnet kan sove i .. Og så kan man naturligvis også vælge at lade barnet sove indendøre og falder han så i søvn, når man er på tur med barnevognen, ja så sover han bare som det nu er...
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske