Brev:
Græder ved bleskifte
29. august 2013
Alder:
15 mdr.
Græder ved bleskifte
Hej Helen,
Så er jeg tilbage igen. Vi kom igennem sygdomsforløbet og spise-problemer og vores søn har efterfølgende haft en rigtig god appetit - han vejer efterhånden over 12 kg :) Han har siden start trives godt i sin dagpleje og han sluttede med sin astma medicin i starten af juni og det er gået fint med at undvære det. Så håber vi på at det ikke kommer tilbage igen til efteråret.
Nu er der dog opstået et problem som jeg aldrig har hørt andre have. Vi har altid hygget, nusset og sunget når vi har puslet ham, men inden for de sidste 2 måneder er han begyndt at græde utrøsteligt når han ligger på puslebordet. Det er lige som at trykke på en knap, og ofte starter tårerne inden han overhovedet rammer puslemåtten.
I starten troede jeg det var fordi han testede os, men vi pusler altid færdig og i yderste tilfælde putter bleen på ham et andet sted så han ”vinder” jo ikke. Han græder helt ustyrligt og er virkelig ked af det, lige indtil vi tager ham op igen og det sker HVER gang. Jeg er kommet dertil at jeg nærmest frygter når jeg skal skifte og vaske ham, for det bliver en kamp uden lige og jeg savner de hyggelige stunder rigtig meget. Jeg har spurgt hans dagplejemor hvordan det fungere hos hende, og her smiler hans glad og pludre ved bleskift. Vi har overvejet om han har haft en dårlig oplevelse på vores puslebord, men det mindes vi ikke og vi er de eneste der pusler ham.
På et tidspunkt havde han meget med at vende sig fra ryg til mave på puslebordet, men her sagde vi kærligt, men bestemt nej og så sluttede det. Vi har også tænkt på om der kunne være noget med ørerne, men som nævnt sker det ikke hos hans dagplejemor og heller ikke når han ellers skal ligge til middagslur eller til nat. Han er stadig en utrolig mild og glad dreng, der ellers kun græder hvis han slår sig eller er overtræt. Jeg håber meget du kan komme med nogle råd og evt. tanker om hvorfor han reagere som han gør?
En anden ting der plager er, at han aldrig rigtig har fået en god søvnrytme i løbet af dagen. For 2 måneder siden begyndte vi at springe formiddagsluren over, fordi han efterhånden kun sov ½ time og så nægtede at sove resten af dagen. Han har altid sovet meget, så jeg var ikke meget for dette skifte, men håbede samtidigt at han fik en bedre rytme. Det er desværre ikke sket og han sover alt fra 1½ time til 3 timer.
Det er oftest de korte lure han tager og når vi har haft et par dage i streg med dem har vi en pylret dreng både formiddag og eftermiddag. Samtidig med overgangen havde han lige lært at sætte sig op i barnevognen, så der gik lang tid før han sov og når han vågnede efter kort tid og satte sig op lykkedes det ikke altid for os at få ham til at sove igen. Vi har efterhånden lært at mange ting med sådan en bette en bare er perioder og nu er det heller ikke så slemt længere. Derudover forstyrrer det ham meget når han laver i bleen og han vågner helt op hver gang uanset hvor længet han har sovet.
Hans dagsrytme er:
Kl. 6 – han bliver vækket efter at ha sovet igennem. Vi har altid serveret havregrød, men det er han ved at køret træt i så vi eksperimenterer med lidt af hvert for tiden
Kl. ca. 9 – han får tilbud frugt o.a.
Kl. ca. 11 – han får frokost og spiser godt
Kl. ca. 11.30 – puttes til middag i barnevognen og sover 1½ til 3 timer
Kl. ca. 15 – han får tilbudt frugt o.a.
Kl. 17.30 – aftensmad hvor han for det meste spiser godt
Kl. 18.30 – får tilbudt havregrød
Kl. 19 – bliver puttet *
* han falder ofte noget senere i søvn (senest kl. 20) fordi han pludre og rejser sig op i sengen.
Kan vi gøre noget for at give ham en bedre søvnrytme i løbet af dagtimerne eller er der ikke andet at gøre end at følge hans rytme?
Et tredje lille spørgsmål; han bruger allerede str. 86 i tøj, så det tyder på at han bliver for stor til barnevognen inden han bliver 3 år. Hvad søren gør man så?
Jeg glæder mig til at høre fra dig.
Hilsen Lulu