Græder ved bleskifte

29. august 2013

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Græder ved bleskifte

Hej Helen,

Så er jeg tilbage igen. Vi kom igennem sygdomsforløbet og spise-problemer og vores søn har efterfølgende haft en rigtig god appetit - han vejer efterhånden over 12 kg :) Han har siden start trives godt i sin dagpleje og han sluttede med sin astma medicin i starten af juni og det er gået fint med at undvære det. Så håber vi på at det ikke kommer tilbage igen til efteråret.

Nu er der dog opstået et problem som jeg aldrig har hørt andre have. Vi har altid hygget, nusset og sunget når vi har puslet ham, men inden for de sidste 2 måneder er han begyndt at græde utrøsteligt når han ligger på puslebordet. Det er lige som at trykke på en knap, og ofte starter tårerne inden han overhovedet rammer puslemåtten.

I starten troede jeg det var fordi han testede os, men vi pusler altid færdig og i yderste tilfælde putter bleen på ham et andet sted så han ”vinder” jo ikke. Han græder helt ustyrligt og er virkelig ked af det, lige indtil vi tager ham op igen og det sker HVER gang. Jeg er kommet dertil at jeg nærmest frygter når jeg skal skifte og vaske ham, for det bliver en kamp uden lige og jeg savner de hyggelige stunder rigtig meget. Jeg har spurgt hans dagplejemor hvordan det fungere hos hende, og her smiler hans glad og pludre ved bleskift. Vi har overvejet om han har haft en dårlig oplevelse på vores puslebord, men det mindes vi ikke og vi er de eneste der pusler ham.

På et tidspunkt havde han meget med at vende sig fra ryg til mave på puslebordet, men her sagde vi kærligt, men bestemt nej og så sluttede det. Vi har også tænkt på om der kunne være noget med ørerne, men som nævnt sker det ikke hos hans dagplejemor og heller ikke når han ellers skal ligge til middagslur eller til nat. Han er stadig en utrolig mild og glad dreng, der ellers kun græder hvis han slår sig eller er overtræt. Jeg håber meget du kan komme med nogle råd og evt. tanker om hvorfor han reagere som han gør?

En anden ting der plager er, at han ...

Annonce

... aldrig rigtig har fået en god søvnrytme i løbet af dagen. For 2 måneder siden begyndte vi at springe formiddagsluren over, fordi han efterhånden kun sov ½ time og så nægtede at sove resten af dagen. Han har altid sovet meget, så jeg var ikke meget for dette skifte, men håbede samtidigt at han fik en bedre rytme. Det er desværre ikke sket og han sover alt fra 1½ time til 3 timer.

Det er oftest de korte lure han tager og når vi har haft et par dage i streg med dem har vi en pylret dreng både formiddag og eftermiddag. Samtidig med overgangen havde han lige lært at sætte sig op i barnevognen, så der gik lang tid før han sov og når han vågnede efter kort tid og satte sig op lykkedes det ikke altid for os at få ham til at sove igen. Vi har efterhånden lært at mange ting med sådan en bette en bare er perioder og nu er det heller ikke så slemt længere. Derudover forstyrrer det ham meget når han laver i bleen og han vågner helt op hver gang uanset hvor længet han har sovet.

Hans dagsrytme er:

Kl. 6 – han bliver vækket efter at ha sovet igennem. Vi har altid serveret havregrød, men det er han ved at køret træt i så vi eksperimenterer med lidt af hvert for tiden

Kl. ca. 9 – han får tilbud frugt o.a.

Kl. ca. 11 – han får frokost og spiser godt
Kl. ca. 11.30 – puttes til middag i barnevognen og sover 1½ til 3 timer

Kl. ca. 15 – han får tilbudt frugt o.a.

Kl. 17.30 – aftensmad hvor han for det meste spiser godt

Kl. 18.30 – får tilbudt havregrød
Kl. 19 – bliver puttet *

* han falder ofte noget senere i søvn (senest kl. 20) fordi han pludre og rejser sig op i sengen.

Kan vi gøre noget for at give ham en bedre søvnrytme i løbet af dagtimerne eller er der ikke andet at gøre end at følge hans rytme?

Et tredje lille spørgsmål; han bruger allerede str. 86 i tøj, så det tyder på at han bliver for stor til barnevognen inden han bliver 3 år. Hvad søren gør man så?

Jeg glæder mig til at høre fra dig.

Hilsen Lulu

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!