Svar: NEJ og hvor meget skal jeg bestemme
11. august 2013
Alder:
18 mdr.
Kære Pia
Tak for dit brev og alle dine tanker :)
Først - du lyder til at være en kærlig, sød og omsorgsfuld mor og du skal ikke være ked af det, når det nogle gange er svært - for det er svært :)
Der er naturligvis flere ting som spiller ind og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Det er rigtig vigtigt at du forsøger at skabe en fast rytme for dagen, fordi det har betydning for, hvornår din datter er parat til at skulle sove. Du skal således være sikker på at puttetidspunktet er rigtigt - og det kan du bedst være sikker på, hvis dagsrytmen er ens uanset om det er hverdag eller weekend. Det betyder at din datter skal op til samme tid hver morgen, spise til faste tidspunkter osv. - og altså puttes til samme tid til middagslur (variation +/- ½ times tid) - måske vil hun have behov for at blive puttet ½ time senere derhjemme end hun skal i dagplejen og det er okay:)
Du skal prøve med det samme at signalere at det er sovetid. Det vil være rigtig godt, hvis din datter puttes med en bamse, en sut, putteklud eller lignende og at dette bruges som et fast ritual - både når hun skal sove til middag og når hun puttes om aftenen. Disse små ting vil associere til at det er sovetid, de vil altså minde hende om, hvad det er der skal ske nu.
På samme måde vil det være rigtig godt, hvis du har et fast ritual du bruger, når hun puttes. At du f.eks. giver hende en banan og en kop mælk, før hun skal sove eller at du synger en bestemt sang, trækker en spilledåse op eller lignende. Igen for at signalere at nu er det sovetid.
Og så skal du prøve at fornemme, hvorvidt du behøver være der, når hun skal sove. Hun lyder ikke umiddelbart ked af det og derfor kan du godt prøve at putte hende og så gå kortvarigt fra hende. Hun vil måske ikke falde i søvn med det samme, men vil ligge og kikke, pille ved sin bamse osv. og det må hun godt. Det er helt okay at hun har brug for lidt tid til at koble fra, før hun kan overgive sig til søvnen.
Du kan prøve ikke at signalere "sjov og leg", men med det samme signalere at det er sovetid - ikke grine af de ting hun finder på (selvom det kan være svært, jeg ved det godt), men prøve med din mimik og din tale at forklare hende at det er sovetid nu. Det kan være at bruge små ord "nat-nat", "ssshh-ssshh" eller lignende. Fordelen ved at bruge ord er også at du kan sige dem på afstand, så du kan nogle gange prøve at stikke hovedet ud på altanen og sige ordene, så hun hører at du er der, men også forstår at det er sovetid.
Hvis hun har brug for lidt væske, så kan du også give hende en drypfri kop med lidt vand med i barnevognen, så kan hun ligge og drikke lidt, slappe af og finde roen og derefter falde i søvn.
Nogle gange kan det hjælpe, hvis hun kan se dig og du står og laver noget praktisk, så hun mærker at du er der, men uden at du giver hende direkte opmærksomhed. Naturligvis skal du her svare hende, hvis hun kalder på dig, ligesom du igen gerne må gentage dine små ord "nat-nat", "sove-nu", "læg dig ned skat" osv.
Du skal prøve at vurdere hendes gråd, hvis hun græder. Hun skal naturligvis ikke græde ulykkeligt, så er noget galt og hun må tages op, trøstes og beroliges. Men hun kan godt græde lidt "protestgråd" en slags "jeg vil ikke sove, jeg vil hellere lege-gråd" og hvis du ved at tidspunktet er rigtigt og at hun er helt parat til at sove, så må du i denne situation godt holde fast i at det er sovetid. Her kan det nogle gange være nødvendigt at du stiller dig hos hende og holder dine hænder på hende, for at hjælpe hende til fysisk ro (ikke kæmpe og ikke være hård). Andre gange kan det være bedre at du vælger at trille hende en tur i barnevognen.
Hvis du vælger at trille hende en tur, så kan det være en idé at lade hende sidde op og kikke på verden - og så først lægge hende ned, når hun tydeligt viser sig parat. Når hun sidder og kikker, så anerkender du hendes lyst til at opleve, mærke verden, pludre og have kontakt med dig - men sikrer på samme måde at hun bliver rigtig træt og derfor vil falde i søvn. Og på den måde får hun den søvn hun har behov for.
Jeg vil anbefale dig meget at læse to af mine bøger "Helens bog om dit barns udvikling" og "Helens bog om gråd og trøst". Min udviklingsbog går op til 3 år og "gråd og trøst" går op til 5 år, så du kan få noget ud af begge bøger :)
Rigtig meget held og lykke, håber du er hjulpet lidt videre på vej :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske