NEJ og hvor meget skal jeg bestemme

11. august 2013

Kategori:
Alder:
18 mdr.

NEJ og hvor meget skal jeg bestemme

Kære Helen

Jeg er bare blevet så ulykkelig over måden jeg tackler min datter på. Hun er 18 mdr. lige om lidt. Er mild af sind. Har skiftet dagpleje fordi ingen af os faldt til det første sted. Hun har gået i den anden dagpleje i snart 2 mdr. og det går fint. Hun græder ikke mere når jeg går, og hun har en rolig og smilende dagplejemor.

Både hendes far og jeg har et mildt sind og er følsomme. Derfor tænker jeg egentlig at det også er sådan hun er. (Jeg er alene med min datter).

Jeg har haft en situation i dag. Min datter Agnete skal sove middagslur. Hun begynder at lege ude i barnvognen. Hun kaster sin dyne af sig og griner til mig. Jeg ved godt det er en leg og griner med hende, giver hende dynen på igen og sådan fortsætter vi lidt. Jeg giver hende dynen og smiler og siger hun skal sove. Men jeg smiler stadig. Hun har hørt mig og finder på en ny leg, som hun ved jeg ikke kan lade være med at grine af, hun puster på sin arm og laver dermed en sjov pruttelyd og så griner jeg. Det sker et par gange.

Jeg begynder efter 20-25 min at blive mere alvorlig og giver hende dynen igen, men hun er endnu mere opildnet til leg og jeg kan ikke få hende til ligge. Jeg giver hende så dynen og siger at hun skal sove godt. Jeg går ind fra altanen. Hun bliver lidt utilfreds og jeg kommer tilbage, men så er der vild glæde og jubel og hun forsøger at få gang i legen ...

Annonce

... igen... jeg giver hende dynen og går igen. Det sker nogle gange, jeg kommer ud når hun bliver utilfreds, men der går længere og længere tid.

Da det er 45 min siden hun kom ud i barnevognen, går jeg ud til hende. Tager dynen for at give hende den og straks ryger begge ben i vejret og hun vil "feste" videre, men det vil jeg jo ikke længere. Jeg ser alvorligt og strengt på hende, jeg putter dynen på hende og holder den på hende, mens hun maser for at skubbe den af. Og det er her jeg er ganske ulykkelig over situationen, for jeg bruger jo en fysisk magt for at få hende til at forstå at hun skal sove. Hun bliver naturligvis ked af det over at vi ikke skal lege mere og at hun skal sove. Jeg aer hende på kinden, da hun græder og hun bliver rolig og giver op. Men hun er ikke glad. Men vender tilbage og skubber dynen af. Og atter engang bruger jeg mine kræfter på at holde dynen på hende mens hun forsøger at skubbe den af. Hun græder igen og jeg aer hende på kinden og fortæller at hun skal sove. Hun begynder på det der "stirreblik" som kommer når man prøver at sove og falder i søvn kort efter.

Jeg er klar over at jeg føler mig magtesløs og det er derfor jeg griber til sådan en metode. Da min datter endelig sover, er jeg ked af det, for jeg føler at hun faldt i søvn mens hun var ked af det.

Hvordan kan jeg tackle det her anderledes?

Kærlig hilsen

Pia

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.