Svar: Sove på dynen og spise med gaffel
8. august 2013
Alder:
16 mdr.
Kære Andreas´mor
Tak for dit brev :)
De fleste børn er ret gamle, før de selv putter sig med dynen. Ofte kan man se 2-3 årige lærker komme om aftenen, med deres dyne, bamse osv. og vise, at de gerne vil i seng ... og selv i den alder, vil de stadig have brug for hjælp til at få dynen på sig igen, når og hvis de vågner om natten. Faktisk vil mange børn, indtil de når skolealderen, have behov for hjælp til at blive puttet under dynen, hvis de i løbet af natten har fået sparket dynen af.
Det er bedst for jeres dreng at sove på et helt fladt underlag - altså madrassen og hans hovedpude bør være en meget flad model. Større puder, rigtige hovedpuder anbefales normalt ikke før omkring 2 års alderen, da de fleste børn først omkring den alder har så stort et hoved, at der er behov for ekstra støtte.
Hvis han aldrig har lært at sove under sin dyne, så er det naturligvis lidt svært pludselig at vænne ham til det. Jeg tænker dog, at når det igen bliver koldere i vejret og nætterne naturligt blive kølige, så vil han måske selv begynde at synes at dynen over sig er rarere ... Han kan også få uldundertøj og uldnattøj på, som kan hjælpe ham med at regulere sin temperatur, selvom han sparker dynen af om natten. ...
...
Hvis du har mulighed for at få ham puttet under dynen eller måske kan lade ham sove med et lettere tæppe, nu hvor det er varmt, så synes jeg det er at foretrække:) Men du må naturligvis prøve at fornemme, hvordan han har det bedst.
Med hensyn til at spise med fingrene, så er det helt naturligt at han ofte foretrækker dette stadigvæk. Han bør dog også kunne spise med en gaffel - både komme maden på gaflen og føre den til munden. Hvis det kniber, så vil det være en rigtig god idé at du prøver med to gafler, så du hjælper ham med at få maden på, og han selv fører den til munden, du kommer mad på den anden og I bytter og han spiser igen selv. Så du med to gafler er med til at "holde gang i måltidet" :) Samtidig vil han kunne spejle sig i dig og det du gør og stille og roligt selv forsøge at få maden på gaflen.
De fleste børn vil, når de er omkring 16 måneder, også begynde at mestre det at spise med ske. Indtil denne alder, vil de have tenens til at dreje i håndledet, når skeen føres til munden, så maden ryger af. Men han begynder sandsynligvis nu at kunne mestre teknikken. Du må derfor også meget gerne prøve at motivere ham til at spise med en ske nu:)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske