Svar: Hvorfor bider små børn?
27. juni 2013
Alder:
18 mdr.
Kære mor med bidemærker i låret :)
Tak for dit brev :)
Når små børn bider i forbindelse med at vi sidder og kysser og krammer, så sker det ofte fordi barnet endnu ikke forstår, hvad det er at kærtegne, hvad der er rart og hvad der gør ondt. Og netop i forbindelse med kys og kram, så er det netop kærtegn der kammer over. Man kan sige at det er en slags "jeg elsker dig så højt, at jeg kunne spise dig" og så får man et par tænder i låret, kinden, skulderen.
Det bedste du kan gøre er at prøve at forhindre at det sker. Det er vigtigt at du er opmærksom på, at jeres dreng kan finde på at bide, og at du derfor prøver at stoppe, før han forløber sig. Der er altid en vis risiko for at det forstærkes, hvis han kan gøre det igen og igen, eller hvis din reaktion er at skælde meget ud, så hvis du kan prøve at afbryde kys, knus og kram lige inden han forløber sig, så vil det være rigtig godt.
Hvis det sker alligevel, så vil det være godt at sætte ham fra dig, så han mærker og forstår, at det her brød du dig ikke om. Det er ikke sjovt. Du skal sige AV! eller Nej! og så flytte ham fra dig - hvis han er på dit skød eller i din favn, så sættes han på gulvet. Han husker det bedst, hvis der på den måde følger en handling med.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske