Svar: Jeg er ved at knække nakken på mit Signalstærke barn

19. juni 2013

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Lene

Tak for dit brev og tillykke med lillebror - det er dejligt at høre fra dig igen og det er rigtig dejligt at høre at I nu er blevet en familie på fire - men det lyder også hårdt!

Jeg synes det er rigtig vigtigt at du får din dreng undersøgt. Jeg synes det er vigtigt at finde ud af, om der kan være en fysiologisk årsag til at han er så ked af det og sover så dårligt. Det kunne være problemer ørerne, måske har han en urinvejsinfektion, måske har han nogle spændinger i nakke eller skuldre, som giver ham smerter - der kan være mange årsager og jeg vil anbefale at han bliver undersøgt grundigt af en læge og at man udelukker, at der kan være noget galt. Lægen kan henvise dig videre til fysioterapeut, kiropraktor osv. hvis det skønnes relevant.

Når det er sagt, så tænker jeg også at du nok skal indstille dig på at du har en dreng, som kan være rigtig svær at stille tilpas - og det er ikke fordi du gør noget forkert eller fordi der er noget galt med ham, men det er sådan han er, det er hans personlighed og det er okay. Han er på en gang super sensitiv, intens, krævende, svær at tilfredsstille, svær at få til at spise og svær at få til at sove ...

High need-babyer har et meget højt aktivitetsniveau og er utrolig meget på. Det betyder, at de er særligt opmærksomme på, hvad der sker omkring dem. De bliver meget let forstyrret, lader sig ofte distrahere og kan have svært ved at koncentrere sig om en ting ad gangen. Nogle kalder dem “kortluntede”, fordi der ikke skal ret meget til, før verden og omgivelserne A 532;virker for overvældende. De bliver også let irriterede og er ofte derfor også grædende.

Og når de græder, ja så græder de ofte mere end andre børn. Deres gråd er mere intens og vedholdende og sådan er det generelt med disse børn. De er intense i alt - de er græder enten voldsomt og ulykkeligt - eller de er ...

Annonce

... i super godt humør og griner hjerteligt - det virker nogle gange som om at der ikke rigtig er nogen middelvej imellem dette ...

De sover ofte mindre end andre børn på samme alder og kan have rigtig svært ved at overgive sig til søvnen og det er helt okay, hvis jeres dreng ofte trives bedst med 4 lure i løbet af dagen i stedet for de tre, som jeg normalt anbefaler. De vil ofte have brug for meget nærhed og fysisk kontakt - især når de skal sove - og måske skal I forsøge at komme lidt væk fra pilatesbold, hoppen og vuggen, ved at du lægger dig med ham i dobbeltsengen og ser om du med bryst og nærhed, kan få ham til at koble fra og falde i søvn. Det vil være helt okay at du gør dette - og at du glemmer alt om at børn skal lære at sove uden bryst eller andre ting. Du skal gøre det der virker og som giver mest ro til hele familien!

Du skriver at han ikke vil tage sut eller flaske - og I kan stadig godt forsøge. Det er ikke usædvanligt, at han helst vil ammes og være i mors favn, men nogle gange kan det at få introduceret en flaske give lidt ro, fordi det kan være lettere for far så at tage over. Det kan nogle gange være lettere at få ham til at acceptere flasken, hvis han kan ligge i sin barnevogn imens eller ved siden af dig i sengen...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg har skrevet lidt om disse børn i min bog "Helens bog om gråd og trøst" - i den står der også lidt om de særligt sensitive børn.

Du kan måske også få noget ud af bogen og bloggen babykaos.dk - og så er der lige udkommet bogen "Signalstærke børn" af Anja Sigvard Nielsen - jeg har desværre ikke nået at læse den endnu, men den kunne sandsynligvis også være en hjælp for dig at læse. For ofte er den bedste hjælp at høre at andre er i samme situation og fornemme at der er "håb forude", ligesom det er rigtig vigtigt at du ved, at det også er en styrke at have en dreng som din:)

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor