Jeg er ved at knække nakken på mit Signalstærke barn

19. juni 2013

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Jeg er ved at knække nakken på mit Signalstærke barn

Kære Helen,

Hvor skal jeg næsten ende og begynde...

Jeg er mor til to børn. Storesøster på 3 1/2 og lillebror på næsten 5 mdr.
Storesøster var det man vist kalder High need eller signalstærk og nyhedssøgende, men er efterhånden blevet meget harmonisk dog utrolig aktiv.
Da lillebror kom til verden tænkte jeg-det kan da ikke blive så "slemt" som sidste gang. Men det kunne det desværre.

Lillebror på næsten 5 mdr er både signalstærk og sensitiv. Det vil sige at han er MEGET god til at signalere når der er noget han ikke vil med brok eller højlydt gråd. Nogle dage brokker han sig hele tiden. Han er også meget følsom overfor for høje stemmer, for voldsomme bevægelser, skift i miljøet osv osv. alting næsten. De første 3 mdr. af hans liv skreg han næsten døgnet rundt, men det er "heldigvis" ændret til brok, og kun skrig når han er sulten, træt eller når det bliver for meget for ham. Ind imellem minder han om en hund der er blevet forsømt og nu er blevet meget bange og forskrækket. Han giver de voldsomste spjæt ind imellem og ser helt ulykkelig og angst ud, hvis man fx holder ham ud fra kroppen, nyser eller lign.

Han er en stor dreng på 7,7 kg og over 70 cm. Han spiser grød/mos til middag og aften og ammes herefter ellers ammes han om dagen tidlig morgen, inden formiddagslur, inden middagslur om eftermiddagen efter middagslur, sidst på eftermiddagen inden sidste lur, nogle gange inden han skal sove og ca. kl. 22,24,3 og 5, hvorefter han står op :-(

Han sover som regel en lang formiddagslur på 2-3 timer, men den lur startes jo også allerede ved 7-7.30 tiden. Herefter sover han 2-3 lure af 1/2 time og kan ikke vugges videre i barnevognen. Herefter er han ofte træt og brokkende resten af dagen.

Han vil ikke puttes i barnevognen, men vi skal vugge ham i voksiposen indtil han næsten sover før vi kan lægge ham. Egentlig er han ikke glad for barnevognen og vil helst side i ...

Annonce

... bæresele, men det kan lige gå at putte ham i den til lurerne om dagen. Det er nødvendigt at han er ude, specielt i weekenderne, da han har en meget larmende storesøster, og også sover meget bedre ude.

Mit egentlige spørgsmål går påb- jeg er ved at være desperat. Lillebror puttes ved 21 tiden, hvis han har fået en sen eftermiuddagslur (ofte 4. lur), pluds minus 1/2 time og dette er ikke nemt da han skriger som om vi piner ham. Vi er nødt til at svøbe ham og gå rundt med ham eller hoppe på en pilatesbold, alternativt lykkes det mig også ind imellem at amme ham i søvn. Når det så er lykkes putter vi ham. Ind imellem vågner han op igen, indimellem lykkes det. Herefter sover han kun 1/2 time hvorefter jeg ammer ham igen og så sover han typisk. Han sover herefter 2-3 timer til ca. kl. 23.30 pluds minus (længste træk hele natten).

Herefter starter balladen. Han vågner hele natten igennem konsekvent hver time og skal vugges i søvn. det er fuldstændig drænende og jeg aner ikke længere mine levende råd. Hvis vi lader ham ligge så skriger han fuldstændig hysterisk, og det gør han faktisk også selvom vi vugger ham indtil det på pilates bolden endelig lykkes mig at få ham til at sove igen. Sådan fortsætter natten til kl. ca. 5, hvorefter jeg simpelthen ikke kan få ham til at sove mere. Det er forfærdeligt for ofte får han jo kun omkring 7-8 timers afbrudt nattesøvn og jeg for måske 3 timer i alt sammenlagt. Herudover er det jo også svært at være konsekvent omkring noget som helst da han jo skriger så højt. Det er simpelthen synd for storesøster hvis hun hele tiden skal vækkes af ham. Hun bliver "forsømt" rigeligt pga. hans behov for os hele tiden.

Håber sådan at du kan hjælpe. Ved at der er mange der har haft stor gavn af din gode vejledning. Det samme havde jeg med hans storesøster (som dog sov rigtig godt om natten).

Ps. Han vil hverken tage sut eller flaske

Med venlig hilsen
Lene

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.