Svar: Kravler ikke
20. maj 2013
Alder:
9 mdr.
Kære M og D
Det kan godt være at jeres datter begynder at gå før hun kravler, og så må det være sådan - hun kan godt lære at kravle senere hen :)
Men I må naturligvis gerne hjælpe hende og det er en god idé at I tumler rigtig meget med hende. Hun må gerne trilles, drejes, gynges, vendes på hovedet osv. Jo mere I kan bevæge hende i alle retninger, jo mere stimulerer I hendes balance og dermed hendes motorik.
I må også gerne hjælpe hende op på alle fire, så hun ligger i kravlestilling og når hun ligger der, så hjælpe hende med at rokke frem og tilbage. Det er fra rokkende stilling at hun lærer at flytte armene og benene frem og tilsidst forsøger at kravle.
Det kan være en rigtig god idé at sikre at hun står fast og ikke glider på gulvet. Hvis I har glat trægulv, kan det være en idé med nogle gulvbrikker, som hun kan stå fast på eller I kan "træne" hos bedsteforældre eller andre, som måske har et fastliggende gulvtæppe. I kan også med fordel lade hende prøve med bare ben eller I kan købe strømpebukser eller knæbeskyttere som er skridsikre - se hjemmesiden gobabygo.dk :)
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske