Svar: Nappe og bide
18. maj 2013
Alder:
14 mdr.
Kære Rikke
Når så lille en dreng som jeres begynder at bide, så sker det ofte i forbindelse med at I sidder og putter, leger og har det hyggeligt sammen. Du krammer ham, kysser ham, kærtegner ham og han forsøger at gengælde dette. Han er dog stadig så lille, at han ikke kan styre sine bevægelser og sine kærtegn og det der er ment som et kys bliver derfor let til et bid - så bedst som I sidder og krammer og har det dejligt, så får du et tandsæt i kinden, skulderen eller låret .. Man kan sige at det er en slags "jeg elsker dig så højt at jeg kunne spise dig-kærtegn", der kammer over :)
Børn kan dog også bide, hvis de føler sig presset og ofte sker det, fordi de mangler ord. Jeres dreng er stadig så lille at han ikke med ord kan sige fra, så når han oplever at nogle af de andre børn tager legetøj fra ham, skubber til ham eller lignende, så siger han fra ved at bide.
Det bedste I kan gøre er at forsøge at forhindre at det sker - det er vigtigt ikke at skælde ham ud, for det kan forstærke problematikken. Det er langt bedre, hvis I kan arbejde på at få det stoppet, så han ikke forløber sig. Det gælder både, når I sidder og kysser og krammer og han kommer til at bide jer - det er vigtigt at du stopper ham, før han når at sætte tænderne i dig. Det samme gælder, når han er sammen med andre børn, så er det vigtigt at lægge mærke til, hvad der sker og gribe ind og løse evt. konflikter før han forløber sig. Det vil sige, at hvis det sker fordi det andet barn tager legetøjet fra ham, skubber til ham, hiver fat i ham, for selv at holde balancen eller lignende, hvor jeres dreng ikke forstår, hvad der sker og derfor måske får lyst til at bide - ja så er det vigtigt at I eller dagplejer griber ind før han forløber sig og hjælper børnene med at finde ud af det.
Og det samme gælder altså når han napper i huden - han forstår ikke at det gør ondt og ikke er rart. Men han kan ikke finde ud af at kærtegne og styre sine bevægelser, så det er noget dejligt han gør for den anden - han er alt for lille til at kunne finde ud af dette. I kan prøve at vise ham, hvad der er dejligt "ae-ae" og vise ham hvordan man ae´er andre, ligesom I skal give ham masser af fysisk kontakt og nærhed. Jeg ved at jeres dreng har haft brug for lidt ekstra motorisk træning og måske er han nu mere igang med at bruge sig selv motorisk - det er naturligvis rigtig dejligt, men det betyder måske at han ikke får helt samme fysiske kontakt og nærhed, som tidligere - han sidder ikke længere helt så meget på skødet. Men det er vigtigt at I sørger for at han stadig får nærheden og bliver krammet, holdt om, kærtegnet osv. Det er også med til at han lærer at fornemme sin egen krops grænser og stille og roligt lærer, hvad der er dejligt og mindre rart og hvad andres grænser så er ...
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske