Svar: Min datter på 23 mdr er pludselig bange

16. maj 2013

Kategori:
Alder:
23 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev og tillykke med at I nu har fået en lillesøster :)

Det er meget normalt at børn i periode kan blive bange for forskellige ting - og netop omkring 2 års alderen, hvor børn bliver mere bevidste om sig selv og deres omverden, så oplever man ofte at de bliver bange for forskellige ting. Jeres datter er stadig så lille, at hun ikke kan skelne mellem fantasi og virkelighed og hun vil naturligt ofte blive bange for ting hun ikke forstår - så kan man naturligvis spørge, hvorfor hendes tvillingebror så ikke bliver bange, og det hænger naturligt sammen med at de er forskellige og har forskellig personlighed og forskelligt temperament.

Børn under 2 år vil ofte have en naturligt have angst for fremmede, angst for personer som de ikke kender. De kan f.eks. blive bange og græde højt, hvis en griner meget højt eller en taler med meget dyb stemme - ligesom de kan være meget bange for lyde - ofte meget høje lyde eller pludseligt opståede lyde eller ting. Og det lyder faktisk som om at jeres datter er blevet så forskrækket over lyden af de el-kørende biler og tog, at den forskrækkelse sidder i hende og hun derfor stadig er bange for bilerne. Bare hun ser bilen bliver hun bange, fordi hun er blevet så forskrækket over dens lyd ...

I 2-3 års alderen bliver børn ofte bange for mørke, de bliver bange for små dyr og disse frygtformer kan vare i flere år. Barnet bliver pludselig urolig for at ligge på et mørkt værelse og har brug for en natlampe og en åben dør. Barnet vil i denne alder ofte også have brug for en åben seng, så barnet kan komme ind til mor og far og søge væk fra værelset, hvis og når det vågner af en ond drøm. Små dyr og insekter kan være et problem, et barn i denne alder kan blive fuldstændig panisk over lyden af en flue der summer rundt ...

Mange børn vil også have en periode, hvor de er bange for vand og det er her vigtigt at finde balancen mellem at gøre barnet tryg ved at skulle vaskes og ikke presse barnet unødigt. Jeg tænker derfor at det vil være rigtig godt, hvis I kan bade sammen med jeres datter, så hun i jeres favn føler sig tryg og beroliges og mærker at det er okay, der sker ikke noget. Ligesom det vil være rigtig fint at I ikke tænder bruseren, når hun bader - men fylder badekarret før hun kommer i karret og skal hendes hår skylles, så brug en kande i stedet for bruseren. Jo mere tryg hun gøres, jo mere rolig vil hun også være, hvis I på sigt bruger bruseren igen.

Og det samme tænker jeg et eller andet sted er nødvendigt i forhold til hendes angst for biler og tog. Det vil være rigtig godt at I prøver at minimere ...

Annonce

... brugen af det larmende legetøj, men I skal ikke fjerne det helt - prøv i stedet at være der for hende, berolige og betrygge, når biler og tog tændes. Lad hende være på afstand og finde ud af at der ikke sker noget - lad hende også selv prøve at tænde og slukke, så hun på sigt lærer at hun selv kan styre lyden, at hun kan starte den, men at hun også kan stoppe den - så I på den måde guider hende til at finde ud af at agere i en verden, hvor der naturligt er lyd.

Hun har en oplevelse af at en bestemt lyd er negativ og forbundet med noget ubehageligt og derfor skal hun stille og roligt opleve og mærke, finde ud af at lyd også kan være positiv.

Og så tænker jeg også om hun generelt er det man kan kalde for lydsensitiv eller lydfølsom? Hvis hun generelt oplever lyde belastende, så vil det naturligt påvirke hendes hverdag og det kan naturligt være svært også at være i daginstitution, ude at handle, deltage i familiefester og lignende, hvor lydniveauet ofte er højt. Det kan gøre at hun i sådanne situationer bliver ekstra træt, får svært ved at koncentrere sig, får påvirket søvn osv.

Lydsensitivitet kan også nogle gange opstå hvis man har en hørenedsættelse. Det betyder at der nogle gange kan opstå situationer, hvor der på den ene side skal mere lyd til, for at man opfatter den, men samtidig skal der mindre lyd til, for at man ikke kan holde lyden ud. Man kan sige at de svage lyde hører man ikke og de høje lyde kan man ikke holde ud ... Det kunne derfor også være en idé at få jeres datters hørelse tjekket, for at se om noget af forklaringen måske skal findes her.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Lydsensitivitet er svært at behandle, men det handler meget om at hjælpe hende med at håndtere situationer, hvor lydende opstår og give hende redskaber til at kapere det, leve med det ...

Med hensyn til at hun er sød og hjælpsom, så tænker jeg at du skal nyde dette og lade hende gøre dette. Det lyder som om at hun lige nu spejler sig rigtig meget i det du gør og det er helt naturligt at børn netop omkring 2 års alderen begynder at lege mere rollelege - f.eks. leger far-mor-børn - hvor de tidligere har leget mere ved siden af hinanden.

Nogle gange skal du naturligvis - i takt med at hun bliver ældre - forklare hende at hun ikke skal gøre alt for sin bror og at det er okay at sige nej og lade ham gøre ting selv, - det kan godt være I får en udfordring her, men det er også okay og det må tiden jo vise - måske vil det ikke på sigt give problemer, netop fordi hun jo et eller andet sted allerede lyder til at vide, hvad hun vil og ikke vil :)

Jeg håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet