Brev:
Min datter på 23 mdr er pludselig bange
16. maj 2013
Alder:
23 mdr.
Min datter på 23 mdr er pludselig bange
Hej Helen.
Min datter (tvilling) er pludselige bange for de mest mærkelige ting. Hendes tvillingebror har fået en racerbil (cars), og mens han er vild med den, så er hun panisk bange for den. Når hun ser den begynder hun at sige "nej nej" og græder nærmest hysterisk, mens hun går baglæns væk fra den. I dagplejen skreg hun pludselig voldsomt fordi en af de andre børn havde en bil (det gælder kun fjernstyrende biler, som kan køre selv), og hun reagerer ligesådan på vores Brio tog der kan køre selv..
Desuden er hun pludselig bange når hun skal i bad, hvis vi tænder bruseren. Normalt elsker hun at være i karbad, men hvis bruseren er tændt, bliver hun hysterisk ked af det..
Hvorfor er hun pludselig bange for disse mærkelige ting? Og hvordan hjælper vi hende? skal vi undlade at bruge bruseren og lægge legetøjsbilerne væk? eller skal vi vise hende at de ikke er farlige ved at bruge dem, også selvom hun bliver bange?
Hun er i en alder lige nu, hvor hun gerne vil bestemme.. "Nej" bruger hun meget, og hun vil også gerne bestemme hvem der skal sidde hvor.. Hun er en bestemt lille dame og bliver gerne sur hvis hun ikke får sin vilje eller tingene ikke lykkes for hende, samtidig med at hun helst ikke vil have hjælp. Men jeg føler at hendes reaktion med biler og bruseren er anderledes og mere end vrede.. hun virker rigtig bange, nærmest panisk.
Hun kan godt lide at der er orden på tingene, hun rydder pænt op efter sig, smider ting ud der flyder, spiser pænt (i forhold til sin tvillingebror). Somme tider kan jeg blive lidt bekymret når jeg ser hvordan hun møjsommeligt kan lægge legetøjet tilbage i de korrekte kasser, eller sørger for at bananskralden kommer helt ned i skraldespanden (hvis der hænger en lille snip udenfor). Hendes bror er helt anderledes, han rydder også op, men kan kun koncentrere sig om det i kort tid.
Det er jo dejligt hun er så "ordentlig" men jeg er bekymret for om det er for meget når hun ikke er ældre? Hun har en lillesøster på 3 mdr. og græder lillesøster, så henter min datter sut til hende, hun henter vand til sin bror, tager jakken af ham når han kommer ind, hun virker som om hun elsker at hjælpe. Jeg kan bede min dreng 100 gange om at hente sine sokker.. men lige så snart min datter hører det, går hun ud og henter dem for ham. Hun får selvfølgelig ros for det. Men er det okay? Eller risikerer hun at blive perfektionist.. på den dårlige måde.. Hun virker af og til så stor.. i forhold til hendes tvillingebror.. som stadig opfører sig som en stor baby af og til:-) Eller skal jeg bare nyde at hun er så sød og hjælpsom? (Det er ikke fordi hun ikke laver ballade, hun ved hvad hun vil og er ofte meget morsyg, hun stiller væsentlig flere krav til os som forældre end hendes bror gør)
Hilsen