Svar: For tidlig født og larm fra omgivelser

11. maj 2013

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Pernille

Tak for dit brev :)

Det er en rigtig svær balance, når man på den ene side skal skærme sit barn for larm, lys osv. men samtidig jo også skal sikre at barnet ikke "vokser op i en døv verden". Og jeg kan godt forstå, at du synes det er svært.

Der er ingen tvivl om at turen i Bilka har været for voldsom en oplevelse, - når jeres dreng sidder og ryster, så er det tydeligt for meget for ham. Andre gange vil I måske ikke opleve en reaktion fra ham med det samme og så kan det være sværere at tyde - også for familie, venner osv. som måske siger at han klarer det super - men reaktionen kommer, når I er hjemme igen og I oplever måske at han så græder rigtig meget og græder rigtig længe - det er tydeligt at han efterfølgende har svært ved at finde ro. Derfor er det en øvelse at finde ud af, hvor meget han kan klare og hvor hans grænser går.

Du skriver at han skal i vuggestue på et tidspunkt - og jeg tænker at det skal han måske ikke. Det kunne godt være at han ville trives bedre i en dagpleje, fordi der her er tale om et mindre miljø. Der er færre børn og voksne at skulle forholde sig til, lydniveauet er lavere, der kan tages hensyn til ham og hans behov på en anden måde - det vil sandsynligvis være rigeligt for ham at være i legestue en gang imellem og dagplejer vil måske kunne afkorte tiden, hvor de er der, netop for at sikre ham mere ro. Nogle gange skønnes det fra læge/børneafdelings side, at barnet skal "tælle for to børn", for at give mere ro i hverdagen i dagplejen.

På samme måde kan du i hverdagen prøve at vurdere om der findes en "middelvej". Det kan f.eks. være for meget for ham, at gå til babysvømning i en stor svømmehal, hvor der også kommer skolebørn og andre voksne og træner - hvor det måske godt kan lade sig gøre at gå til babysvømning et privat sted, hvor bassinet og rummet er mindre og støjniveauet naturligt også lavere.

Det kan også være en "middelvej" ikke at handle på tidspunkter af døgnet, hvor der er allerflest mennesker, men at vælge at handle før kl 10 eller efter kl 18 .. så han på den måde kommer med ud, men ikke bombarderes - og måske ...

Annonce

... skal han lige nu slet ikke med ud at handle.

Det kan være en "middelvej" at lade ham stå i haven og sove, hvor der er fuglefløjt, biler der kører forbi osv. så der er lidt støj - og ikke altid lade ham sove inde, hvor der er helt stille.

Det kan være en "middelvej" at lade vaskemaskinen køre, når han er vågen, at du nogle gange prøver at støvsuge imens han er vågen, at du ikke holder telefonen på lydløs, at du taler i et naturligt niveau, at du synger for ham, danser med ham til lidt musik osv. Så han på den måde vænner sig til at der er naturlige lyde i hverdagen - men hvis du både har radio, tv, vaskemaskine kørende og også taler med ham og det hele på en gang, så bliver det måske for meget for ham.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når man er født før tid, så vil man naturligt meget let kunne blive stresset - og din lille dreng er ekstra sårbar overfor skift i hverdagen. Han får lettere stress og skal derfor skærmes mere - det gælder både i situationer, som opstår her og nu, men det gælder også i forhold til at forebygge og sikre hans trivsel senere hen. Derfor er der i forhold til for tidlig fødte børn ofte en række hensyn, som man er nødt til at tage - også selvom man ikke umiddelbart kan se på barnet, at det er nødvendigt.

Og når det bliver for meget for jeres dreng, så vil han netop ofte reagere med at ryste, han vil ofte græde, han vil få endnu mere øget sansefølsomhed - så der skal mindre og mindre til før han reagerer. Og sansefølsomhed gælder alle hans sanser - han kan have svært ved lyde, smag, berøring, synspåvirkninger. Og det er her rigtig vigtigt at I hjælper ham med at få pauser, så han ikke overstimuleres og det kræver øvelse at aflæse ham og som forældre kender I ham rigtig godt og fornemmer sandsynligvis godt, hvad han kan tåle og hvad han reagerer på - og I skal holde fast i dette. Og nej - han kan ikke hærdes ved at blive sendt fra favn til favn. Han skal ikke "presses", men skal hjælpes på vej med små skridt af gangen.

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre. Brug også gerne Dansk Præmatur Forening - se deres hjemmeside praematur.dk. Du kan også finde information på rafaelcenteret.dk.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder