Svar: Særlig sensitiv
4. maj 2013
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære mor til følsom pige
Tak for dit brev :)
At være særligt sensitiv er et karaktertræk. Det betyder ikke at man er særlig sart, fintfølende eller skrøbelig - men det betyder at man er bærer af et gen, som giver en særlig sensitivitet. Det er arveligt og hvis man har et særligt sensitivt barn, så vil man ofte også se disse karaktertræk hos enten den ene eller begge forældre eller hos bedsteforældrene eller hos forældres søskende.
Særligt sensitive børn bearbejder indtryk med større dybde. De reagerer ofte med særlig følsomhed overfor lyde, synsindtryk og berøring. De bliver også ofte let påvirket af andres følelser, man siger at særligt sensitive børn let "smittes" af omgivelsernes sindsstemninger. De særligt sensitive børn har ofte en stor retfærdighedssans og de tænker meget over tingene. De vil have svært ved at sige "pyt med det" og de glemmer ikke, hvis de oplever uretfærdighed. De vil samtidig kunne blive meget kede af det, hvis de oplever at andre ikke opfører sig som man bør, det påvirker dem meget, når andre børn driller - det påvirker dem at se andre børn blive drillet. De særligt sensitive børn er ofte rigtig gode til at mærke og fornemme, når andre har det dårligt og det gør dem oprigtigt kede af det.
Særligt sensitive børn vil også nogle gange udvikle sig til at blive vegetarer - ikke fordi de ikke kan lide kød, fisk og lignende, men fordi de kan lide dyr og det betyder rigtig meget for dem at dyr også har det godt og de bryder sig derfor ikke om at spise dyr ...
Du kan læse lidt om de særligt sensitive børn i min bog "Helens bog om gråd og trøst". Du kan også læse min artikel "Særligt sensitive børn", som du finder i artikelsamlingen her på siden.
Deruover kan du med fordel læse bogen "Særligt sensitive børn - hvordan vi hjælper vores børn med at trives, når verden overvælder dem" af Elaine Aron. Den finder du i min bogguide under "udvikling".
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske