Svar: Særlig sensitiv

4. maj 2013

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære mor til følsom pige

Tak for dit brev :)

At være særligt sensitiv er et karaktertræk. Det betyder ikke at man er særlig sart, fintfølende eller skrøbelig - men det betyder at man er bærer af et gen, som giver en særlig sensitivitet. Det er arveligt og hvis man har et særligt sensitivt barn, så vil man ofte også se disse karaktertræk hos enten den ene eller begge forældre eller hos bedsteforældrene eller hos forældres søskende.

Særligt sensitive børn bearbejder indtryk med større dybde. De reagerer ofte med særlig følsomhed overfor lyde, synsindtryk og berøring. De bliver også ofte let påvirket af andres følelser, man siger at særligt sensitive børn let "smittes" af omgivelsernes sindsstemninger. De særligt sensitive børn har ofte en stor retfærdighedssans og de tænker meget over tingene. De vil have svært ved at sige "pyt med det" og de glemmer ikke, hvis de oplever uretfærdighed. De vil samtidig kunne blive meget kede af det, hvis de oplever at andre ikke ...

Annonce

... opfører sig som man bør, det påvirker dem meget, når andre børn driller - det påvirker dem at se andre børn blive drillet. De særligt sensitive børn er ofte rigtig gode til at mærke og fornemme, når andre har det dårligt og det gør dem oprigtigt kede af det.

Særligt sensitive børn vil også nogle gange udvikle sig til at blive vegetarer - ikke fordi de ikke kan lide kød, fisk og lignende, men fordi de kan lide dyr og det betyder rigtig meget for dem at dyr også har det godt og de bryder sig derfor ikke om at spise dyr ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du kan læse lidt om de særligt sensitive børn i min bog "Helens bog om gråd og trøst". Du kan også læse min artikel "Særligt sensitive børn", som du finder i artikelsamlingen her på siden.

Deruover kan du med fordel læse bogen "Særligt sensitive børn - hvordan vi hjælper vores børn med at trives, når verden overvælder dem" af Elaine Aron. Den finder du i min bogguide under "udvikling".

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor