Svar: Trivsel i børnehaven

24. april 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Mette

Tak for dit brev :)

Det lyder som om at din dreng trives i børnehaven og det er heltnaurligt at han i nogle perioder virker til at have det bedre end i andre perioder - det er nok ikke så forskellige fra de fleste af os voksne, - nogle gange er det sjovere at gå på arbejde end andre gange ...

Man taler om at børn har et dobbeltsocialiseringsrum. Det er der, hvor de to verdener - institutionen og hjemmet mødes. Børn protesterer ofte over at skulle af sted, det er hyggeligt og trygt at være hjemme. De græder, når de bliver afleveret, men ikke ret lang tid efter, er de glade igen, glade for det nye sted.

Når de så hentes, så protesterer de igen - nu havde de det jo lige så hyggeligt, så hvorfor skal de så hjem. Det er her at barnets dobbelt-socialiseringsrum mødes og konflikten opstår. Det er svært at skifte situation, det er svært at finde ud af hvad man skal, - både når man bliver hentet og når man bliver afleveret og det er som sagt helt naturligt at aflevering og hentning i nogle perioder vil foregå lettere end i andre perioder :)

Når din dreng giver udtryk for at han gerne vil være hjemme sammen med dig, så må du naturligvis gerne anerkende denne følelse. Du kan f.eks. sige "jeg vil også rigtig gerne være hjemme med dig" eller "jeg savner også dig, når vi ikke er sammen" eller "det kan jeg godt forstå, jeg synes også det er hyggeligt" ... og så må du naturligvis gerne hjælpe ham videre ved f.eks. at sige "jeg skynder mig at hente dig, jeg kommer, når I spiser frugt" eller lignende - men naturligvis ikke love ham noget du ikke kan holde - men så han kan høre at du også gerne vil være sammen med ham og gerne vil prioritere det.

Med hensyn til legekammerater, så er det rigtig fint at de i børnehaven prøver at lade flere børn lege sammen og forsøger at skabe kontakter børnene imellem, så de leger med forskellige børn - det er dog meget normalt at børn naturligt tiltrækkes af hinanden og det skal de naturligvis have lov til, samtidig med at der jo skal være plads til alle og alles forskelligheder. Når jeres dreng tiltrække af at lege med C. så er det måske fordi C er god til at finde på. Han ...

Annonce

... har måske en stor fantasi og han er spændende - hvor jeres dreng er mere stille. Og igen er det at han er mere stille måske en fordel for C, fordi de så netop finder ud af at lege sammen i stedet for at skændes, være stridbare og her især holde fast i sit.

Det der er vigtigt at lære jeres dreng er jo at han skal gøre det, som han synes er sjovt og som han har det godt med. Der er ikke spor i vejen for at vælge at lege med de lidt vildere drenge - men han skal kunne sige fra, hvis han synes det bliver for vildt, hvis det overskrider hans grænser. At lege med nogen som er gode til at sætte lege igang, som er styrende og har masser af idéer behøver ikke være problematisk, - kun hvis det bliver så styrende, at jeres dreng ikke trives eller ender med at gøre noget forkert. At man er mere stille behøver ikke være et problem og det behøver ikke være teg på at han "underkaster sig" og ikke har egen vilje - det kan ligeså godt være tegn på at han hviler så meget i sig selv, at han ikke har noget problem med at lade de andre bestemme lidt, fordi alle så leger bedre på denne måde. At trække sig, ikke skabe splid, kan godt være et tegn på styrke ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og ja - det er udmærket at I nogle gange lader nogle forskellige børn komme med hjem og lege. Det kan være et par timer sidst på eftermiddagen, hvor du f.eks. henter dem tidligere og forældrene så kan hente hos jer i stedet for i børnehaven. Det kan også være et par timer i weekenden, hvor drengene kan lege hjemme hos jer eller hos en af de andre. Det at lege sammen hjemme giver rigtig meget godt. Børnene lærer hinanden at kende på en anden måde, de lærer hvad den anden interesserer sig for, de ser hvad den anden har af legetøj osv. og netop når jeres dreng er lidt mere stille og har det bedst på tomandshånd, så kan det være udmærket at lege lidt på hjemmebane en gang imellem.

Det vil også være rigtig godt at de ikke leger mere end 2-3 timer af gangen, - det er vigtigt at stoppe imens de har det hyggeligt og sjovt. De må ikke blive overtrætte og kede af det, sure på hinanden, men skal opleve at det er dejligt at lege :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine