Svar: Trivsel i børnehaven
24. april 2013
Alder:
3 år, 5 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at din dreng trives i børnehaven og det er heltnaurligt at han i nogle perioder virker til at have det bedre end i andre perioder - det er nok ikke så forskellige fra de fleste af os voksne, - nogle gange er det sjovere at gå på arbejde end andre gange ...
Man taler om at børn har et dobbeltsocialiseringsrum. Det er der, hvor de to verdener - institutionen og hjemmet mødes. Børn protesterer ofte over at skulle af sted, det er hyggeligt og trygt at være hjemme. De græder, når de bliver afleveret, men ikke ret lang tid efter, er de glade igen, glade for det nye sted.
Når de så hentes, så protesterer de igen - nu havde de det jo lige så hyggeligt, så hvorfor skal de så hjem. Det er her at barnets dobbelt-socialiseringsrum mødes og konflikten opstår. Det er svært at skifte situation, det er svært at finde ud af hvad man skal, - både når man bliver hentet og når man bliver afleveret og det er som sagt helt naturligt at aflevering og hentning i nogle perioder vil foregå lettere end i andre perioder :)
Når din dreng giver udtryk for at han gerne vil være hjemme sammen med dig, så må du naturligvis gerne anerkende denne følelse. Du kan f.eks. sige "jeg vil også rigtig gerne være hjemme med dig" eller "jeg savner også dig, når vi ikke er sammen" eller "det kan jeg godt forstå, jeg synes også det er hyggeligt" ... og så må du naturligvis gerne hjælpe ham videre ved f.eks. at sige "jeg skynder mig at hente dig, jeg kommer, når I spiser frugt" eller lignende - men naturligvis ikke love ham noget du ikke kan holde - men så han kan høre at du også gerne vil være sammen med ham og gerne vil prioritere det.
Med hensyn til legekammerater, så er det rigtig fint at de i børnehaven prøver at lade flere børn lege sammen og forsøger at skabe kontakter børnene imellem, så de leger med forskellige børn - det er dog meget normalt at børn naturligt tiltrækkes af hinanden og det skal de naturligvis have lov til, samtidig med at der jo skal være plads til alle og alles forskelligheder. Når jeres dreng tiltrække af at lege med C. så er det måske fordi C er god til at finde på. Han har måske en stor fantasi og han er spændende - hvor jeres dreng er mere stille. Og igen er det at han er mere stille måske en fordel for C, fordi de så netop finder ud af at lege sammen i stedet for at skændes, være stridbare og her især holde fast i sit.
Det der er vigtigt at lære jeres dreng er jo at han skal gøre det, som han synes er sjovt og som han har det godt med. Der er ikke spor i vejen for at vælge at lege med de lidt vildere drenge - men han skal kunne sige fra, hvis han synes det bliver for vildt, hvis det overskrider hans grænser. At lege med nogen som er gode til at sætte lege igang, som er styrende og har masser af idéer behøver ikke være problematisk, - kun hvis det bliver så styrende, at jeres dreng ikke trives eller ender med at gøre noget forkert. At man er mere stille behøver ikke være et problem og det behøver ikke være teg på at han "underkaster sig" og ikke har egen vilje - det kan ligeså godt være tegn på at han hviler så meget i sig selv, at han ikke har noget problem med at lade de andre bestemme lidt, fordi alle så leger bedre på denne måde. At trække sig, ikke skabe splid, kan godt være et tegn på styrke ...
Og ja - det er udmærket at I nogle gange lader nogle forskellige børn komme med hjem og lege. Det kan være et par timer sidst på eftermiddagen, hvor du f.eks. henter dem tidligere og forældrene så kan hente hos jer i stedet for i børnehaven. Det kan også være et par timer i weekenden, hvor drengene kan lege hjemme hos jer eller hos en af de andre. Det at lege sammen hjemme giver rigtig meget godt. Børnene lærer hinanden at kende på en anden måde, de lærer hvad den anden interesserer sig for, de ser hvad den anden har af legetøj osv. og netop når jeres dreng er lidt mere stille og har det bedst på tomandshånd, så kan det være udmærket at lege lidt på hjemmebane en gang imellem.
Det vil også være rigtig godt at de ikke leger mere end 2-3 timer af gangen, - det er vigtigt at stoppe imens de har det hyggeligt og sjovt. De må ikke blive overtrætte og kede af det, sure på hinanden, men skal opleve at det er dejligt at lege :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske