Svar: Min datter nipper mig
23. april 2013
Alder:
5 mdr.
Kære H
Tak for dit brev :)
Det er helt normalt at din datter nipper dig og også prøver at "bide" dig. Det er kærligt ment og hendes måde at vise lidt kærtegn på. Nogle gange er det også fordi hun er træt, andre gange fordi hun er sulten og har brug for at blive puttet i din favn og få mere mælk.
Det er vigtigt at du ikke skælder hende ud, men at du prøver at give hende ekstra meget nærhed og kærlig kontakt. Det er ikke sådan, at hun senere vil begynde at bide mere bevidst - det kan godt være at hun vil, det hører også udviklingen til, at mange børn bider - men det du oplever nu, hænger ikke på den måde sammen med, hvad hun gør, når hun er 1½ år - det er to forskellige ting.
Hun er kun 5 måneder gammel og når hun nibber dig, så er det fordi hun griber fast i det hun nu kan få fat i - hun griber, og har naturligt svært ved at slippe. Hjælp hende med at løsne hendes greb ved at stryge hende på overfladen af hånden og fingrene :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske