Svar: Hvornår skal mit barn kunne trille :-)
4. april 2013
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
De fleste børn vil begynde at trille i 4-6 måneders alderen og triller enten fra mave til ryg eller fra ryg til mave. I denne alder begynder mange børn også at dreje om deres egen akse, så de drejer rundt på gulvet og drejer sig bevidst efter legetøj.
Det er vigtigt at du lægger din dreng på gulvet - det er på gulvet, at han rigtigt kan bevæge sig og bruge sig selv motorisk.
Når han ligger på maven, så kan du vise ham noget legetøj og trække legetøjet op og bag ved hans hoved, så han kan følge det med øjnene. På den måde kan han få overbalance på grund af hovedets vægt og derfra trille om på siden og videre om på ryggen.
Når han ligger på ryggen, så kan du hjælpe ham med at få fat i sine tæer, når han på den måde ligger med benene op i luften og har fat i fødderne, så får han igen let overbalance og triller om på siden og derfra videre om på maven. Giv ham evt. ranglesokker på, så fødderne bliver interessante at få fat i.
Når han ligger på ryggen, så prøv at gribe omkring hans hænder og håndled og lade ham selv trække sig op fra rygleje - det er god styrke til armene. Først op at sidde og derefter videre op at stå. Han skal holde hovedet selv.
Når han ligger på ryggen, så prøv at støtte om hans lægge og bøjede knæ. Lad hans hofte og underkrop dreje fra side til side.
Når han ligger på ryggen, så hjælp ham med at cykle med benene, imens du støtter hans underben og f.eks. synger "hjulene på bussen".
Prøv også at lægge ham på maven på en stor gymnatstik bold og tril ham frem og tilbage.
Dans med ham, sving ham rundt og lad ham bevæge sig sammen med dig.
Giv ham gerne luftture, hvor han svinges, løftes, "flyver" mellem mor og far, bedstemor eller andre, så det kilder i maven. Læg mærke til hvordan han reagerer og hvad han synes er sjovt.
Jo mere bevægelse I kan give ham, jo bedre er det.
Fysioterapeut Vibeke Winter har lavet to små pjecer med leg der styrker motorikken - se hjemmesiden boernogmotorik.dk og læs også meget gerne min bog "Helens bog om dit barns udvikling", som giver dig et indblik i hvordan han udvikler sig, hvad han oplever og føler ..:)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske