Svar: Passes for første gang

3. april 2013

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære pylrede mor

Tak for dit brev og dine ærlige og åbne tanker :)

Det er rigtigt, at det er dit behov og ikke din lille drengs behov at blive passet, når det er sagt, så er det dog helt okay at du kan have brug for et par timer for dig selv. Rigtig mange forældre er også nødt til at starte arbejde, når barnet er 8-9 måneder gammelt og derfor skal mange børn passes i flere timer i denne alder og det går ofte helt fint ...

Det er helt essentielt for barnets udvikling at det har tilknytning til vigtige voksne. Børn vil knytte sig særligt til en person, som så vil være den person som vil fungere som barnets sikre base - altså den som barnet altid vil søge og som barnet trygt kan stole på vil hjælpe, hvis der opstår usikre situationer. Man kalder dette for primære omsorgspersoner og barnet kan godt have flere primære omsorgspersoner - oftest mor og far.

Barnet har også sekundære tilknytningspersoner, som det vil gå til, når den/de primære tilknytningspersoner ikke er til stede. Det kan f.eks. være en bedsteforælder, en dagplejemor osv. Det er altså en person barnet søger, når den primære omsorgsperson ikke er til stede. Du fortæller at din dreng har et tæt forhold til sine bedsteforældre, de ser hinanden tit og de nyder at være sammen. Og det er rigtig fint at jeres dreng på den måde er knyttet til sine bedsteforældre og at de således passer ham, når du ikke kan.

Den første gang han skal passes vil det ofte være rigtig godt, hvis det kan være hjemme hos jer, så hans hverdag ligner sig selv. Det vil sige, så han bliver skiftet, hvor han plejer, sidder i sin høje stol, når han skal spise, ...

Annonce

... sover hvor han plejer at sove osv. Jo mere ens, jo mere trygt vil det være. Det vil på samme måde være rigtig fint hvis mormor og morfar ved, hvordan du plejer at gøre og derfor kan gøre nogenlunde, som han er vant til.

Hvor længe du kan være væk må komme an på en prøve. Den første gang vil det måske være rigtig fint, at du/I kun er væk et par timer, men hvis det går godt, så kan han måske passes lidt længere tid næste gang. Din dreng er stadig så lille at han ikke ved hvor du er og han kan ikke forholde sig til klokken, men han vil naturligt savne dig og vil også have svært ved at give udtryk for at han savner dig. Hvis han f.eks. plejer at blive ammet inden middagsluren, så er det en god idé at du kommer hjem, så han stadig får denne amning og har sin mor hos sig ... Hvis han får flaske, så er det naturligvis lettere for andre at passe ham, men det er stadig vigtigt at du medtænker at han ikke kan forholde sig tid og ikke forstår hvor du er og om du kommer tilbage, så derfor skal du ikke være væk fra ham for længe af gangen :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er ofte en god idé at lade ham passe om dagen, fordi det kan være lettere at putte ham til middagslur osv. uden mor netop om dagen, hvor han om aftenen naturligt ofte vil have ekstra meget brug for dig, for at falde godt i søvn og sove godt om natten. Det vil sandsynligvis godt kunne lade sig gøre at I vinker farvel efter formiddagsluren, hvor han så for lidt at spise og mormor på den måde hjælper ham videre og så putter mormor ham til middagslur og I er så hjemme igen, når han vågner op af sin lur ...

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder