Svar: Utilfreds baby på 5½ mdr.
26. marts 2013
Alder:
5 mdr.
Kære trætte og næsten opgivende mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Når børn græder, pylrer, virker utilfredse og svære at stille tilpas, så bliver man som mor naturligt bekymret. Der er jo ikke noget vi ønsker mere, end at kunne hjælpe vores barn og sørge for at de har det godt - og når de græder meget, så bliver vi naturligt i tvivl om de har det godt nok og også om vi gør det godt nok ...
Det lyder som om at I har en stor og dejlig dreng, der som udgangspunkt trives. Men når børn græder og pylrer meget, så er det altid en god idé at få dem grundigt undersøgt. Måske har han ondt f.eks. fra skulder eller nakke - det kan være forklaringen på at han er ked af det og det kan også være forklaringen på at han ikke er meget for at løfte hovedet ... Du skriver at han har været til både fysioterapeut og kiropraktor - har de fundet noget? Er det lang tid siden? Måske skulle du kontakte fysioterapeuten igen og få en vurdering og måske også nogle øvelser du kan lave med ham, så han bliver stærkere i ryg og nakke, så han lærer at holde sit hoved bedre og ligge mere på maven :)
Det kan også være at han ikke har ligget helt så meget på maven, som han bør - måske fordi han har haft tendens til at gylpe og du har naturligt oplevet, at hver gang du lægger ham fra dig, så gylper han. Det er her en god idé stadig at have ham på maven hver dag, fordi det netop er i maveliggende stilling at han får styrket sin ryg og nakke og fra maveliggende stilling at han begynder at trille og dreje om sin egen akse. Måske skal han trilles, vendes på hovedet, svinges og danses med, fordi det stimulerer hans balance og dermed hans motorik - og måske bliver kan ked af det, fordi han bliver utilpas, netop når du forsøger at vende ham i forskellige retninger, fordi han har brug for at få stimuleret netop balancen.
Få hans ører tjekket - det kan være en god idé at børn med øreproblemer har nogle gange problemer med balancen, ligesom det også kan være forklaringen på at han græder, pylrer og i det hele taget virker ked af det.
Måske gylper han så meget, at han har det man kalder for refluks. Det er ikke i en grad, der påvirker hans vægt og derfor vil lægen ofte ikke behandle det, men nogle gange kan de svie og gøre ondt i spiserøret, hvis han har mælk der står og kører op og ned og det kan også gøre ham utilpas. Da han nogle gange får flaske, så kan I med fordel prøve med Enfamil AR der sælges på apoteket. Det er en speciel erstatning til børn med refluks, den virker ved at være tynd i flasken og blive tyk i maven, så den bliver liggende i maven :)
Det lyder også som om at han får ret store mængder skemad - ofte 1.5 dl. af gangen, måske mere, hvis du mener 1.5 portion. Det kan være en god idé at skære lidt ned i denne mængde og sikre ham lidt mere mælk i stedet. Det kan altså være bedre at give ham f.eks. 1 dl. skemad og han så drikker 100 ml af flasken end at give ham 1.5 dl. skemad og han så kun drikker 50 ml af flasken (eller af brystet). Hans indtag af mælk er stadig vigtigt og skal være hans hovedindtag og for meget skemad kan godt give uro i maven. Så det er vigtigt at finde balancen mellem at han får nok og ikke får for meget ....
Når han afviser brystet, så er det måske nogle gange fordi han har fået for meget skemad og ikke føler helt behov for brystet ...
Det er rigtig fint at arbejde på en fast rytme dagligt med en formiddagslur, en middagslur og en powernap sidst på dagen. Dagsplanen er fin og den må du gerne holde fast i. Jo mere ens rytme du kan skabe, jo mere struktur, jo bedre vil du kunne vurdere hvornår han er træt, sulten, har brug for ro, aktivitet osv. og jo bedre vil jeres dage ofte gå - og jo bedre vil hans humør være :)
Jeres dreng skal aktiveres meget i sine vågne perioder. Det er vigtigt at han stimuleres både fysisk og mentalt - han skal bruge sig selv motorisk og du skal hjælpe ham med at ligge, dreje, trille osv. Du må gerne lave bevægelege med ham.
Bevægelege kan være:
- cykelbevægelser, hvor barnet selv er med til at cykle med sine ben imens man støtter om underbenene
- at gribe omkring barnets hænder og håndled og lade barnet selv trække sig op fra rygleje
- at støtte om barnets lægge og bøjede knæ og hofte og hjælpe barnet med at dreje underkroppen fra side til side
- at forsøge at få barnet til at dreje om på siden, ved at vise det noget interessant legetøj.
- at hjælpe barnet med at få fat i egne tæer, når det ligger på ryggen og trille om maven.
- at lægge barnet på maven hen over en stor gymnastik bold og trille barnet frem og tilbage.
Mentalt er det vigtigt at du pludrer med ham. Der er jo intet i vejen for at du tager ham med når du hænger vasketøj op, eller rydder op i køkkenet, laver mad osv. Han kan sagtens ligge på et tæppe ved siden af dig, så I er i nærheden af hinanden, men hvor du samtidig kan få lavet noget og ikke 'bare' sidder klods op af ham hele tiden. Men han har også brug for at du har direkte kontakt med ham, - at I pludrer sammen i dialog og øver forskellige lyde.
Det er rigtig godt at begynde at synge og bruge fagter, når du synger for ham. Det er tiden at finde de gamle børnesange frem som 'hjulene på bussen', 'Lille Peter Edderkop' osv. hvor du bruger dine hænder foran ham, som Peter der kravler og regnen der skyller ned osv. Ligesom du kan cykle med hans ben imens du synger hjulene på bussen ...
Han har naturligt en alder, hvor legetøj hurtigt kan virke lidt kedelig og uinteressant. Derfor kan det være en rigtig god idé at skifte legetøjet ud en gang imellem, så det ikke er det samme han kigger på dag efter dag.
Legetøj kan være: dig selv, din dreng (brug kroppen), rangler, bidedyr, noget med lys og lyd, bolde (f.eks. med vand i, eller kantede bolde eller bolde med lyd, når de triller). Det kan også være en stor badebold, aktivitetscenter, køkkenting (piskeris), bagepapir til at krølle, spejl, gyngeture i luften og andre bevægelege osv.
Jeg vil anbefale dig at læse to af mine bøger "Helens bog om gråd og trøst" og "Helens bog om dit barns udvikling". Det er to meget forskellige bøger, men de vil begge kunne give dig en idé om den udvikling din dreng går igennem, hvorfor han nogle gange græder og hvordan I kan komme videre :)
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Rigtig god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske