Utilfreds baby på 5½ mdr.

26. marts 2013

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Utilfreds baby på 5½ mdr.

Hej Helen.

Tusind tak for en virkelig god brevkasse - den har givet mig mange gode råd.

Jeg ved ikke helt hvor jeg skal starte mit spørgsmål... Det handler om, at min dreng er meget utilfreds. Vi har aldrig nogensinde prøvet en hel dag uden skrig og gråd. Min dreng er meget pyldret - græder og virker bare rigtig irritabel.

Han er født 3 uger før forventet fødsel, men vejede 3900 og var 52 cm lang. Så som min jordemoder sagde, tyder intet på, at han er for tidlig født. I dag er han 72 cm og vejer ca. 9 kilo.

Jeg prøver lige at beskrive vores dag nogenlunde. Han har ikke en 100 % fast rytme, selvom jeg ihærdigt prøver at skabe en god og fast rytme for ham.

6.30-7: Vågner. Han er glad, smiler, pludre, hviner og vi hygger os ca. en halv time med sang osv.

Så kommer han ind på sit puslebord og her bliver han så sur. Jeg prøver at synge, nogle gange tager ham med op i stuen for at give ham tøj på. Man han hader at få tøj på, og det er bare et stort skrigeri.

Så er han ellers ret utilfreds, indtil han kommer ud for at sove formiddagslur.

8.30-9: Ammes og puttes. (bliver sur når jeg ligger ham til brystet - bider i brystet, græder, vrider sig osv. Jeg får lokket lidt mælk i ham).

Sover ca. en time. Prøver at få ham til at sove lidt længere, da han ofte vågner efter en time, da han har svært ved at overgå til næste søvnfase. Det lykkes sjældent. Så han kommer op og få ca. 1½ dl grød med frugtmos + vand af kop.

Herefter vil jeg gerne tumle, danse osv. med ham, men det vil han ikke. Han bliver meget irritabel og græder. Jeg vil gerne øve med ham, så han kan begynde at trille. Er det unormalt han ikke kan trille endnu i denne alder?

12-12.30: Ammes og puttes til middagslur. (igen problemer med amningen - han bliver sur).

15-15.30: Står op og ammes (her fungerer amningen som regel fint).

Prøver ihærdigt at arbejde på 3 lure, men det er svært når han nogle gange sover til 16. Nogle gange sover han 3 timer til formiddag og andre gange sover han kun en time både formiddag og middagslur, selvom jeg virkelig gør et stort forsøg i, at få ham til at sove videre.

17.30: Får 1½ grøntsagsmos + vand af kop.

19-19.30: Vi er lige begyndt på en flaske MME i håbet om, at han kan sove et længere stræk og puttes i egen seng. Falder ofte i søvn efter en halv time. Nogle ...

Annonce

... gange vågner han efter en time og græder og græder, hvor vi får ham til at sove igen efter et kvarter. Nogle gange vågner han først efter 4-5 timer.

Jeg ammer ham når han vågner om natten, men han spiser ikke rigtig noget. Han bruger ikke sut, så ved ikke altid hvordan jeg lige skal få ham til ro når han vågner uden at ligge ham til brystet. Han ligger ofte og basker rundt med armene, som jeg tror vågner ham. Har forsøgt at svøbe ham, men det bryder han sig ikke om.

Jeg er virkelig ved at være udkørt og træt og bare rigtig frustreret over jeg ikke har en glad dreng. Har forsøgt alt synes jeg: zoneterapi, kiropraktor, fysioterapeut og min egen sundhedsplejerske + læge. Alle siger han stortrives. Det gør han også, han kan sagtens smile og være glad, men er bare mest sur og utilfreds i løbet af dagen.

Han har altid gylpet rigtig meget og gør det stadig en del - både grød og mælk. Nogle gange kan der gå 3 dage mellem afføringerne, men det virker ikke hårdt. Nogle dage kommer der noget 3 dage i streg. Så der er ikke et fast afføringsmønter - ved ikke om det kan have noget at sige på hans humør.

Jeg søger bare et råd til at få en gladere dreng - kan næsten ikke holde det ud længere. Vi har snakket lidt om, at min kæreste tager den sidste del af barslen inden han starter i dagpleje, men ville bare så gerne nyde ham herhjemme, hvis han bare kunne blive et gladere barn.

Tror også det stresser mig rigtig meget, at han ikke kan trille endnu og er meget i tvivl om hvor mange timer om dagen jeg skal lege og aktivere ham - kan du give mig et svar på det også? Desuden så har han en tendens til at kigge meget ned - hvis jeg bærer ham med hans ryg ind mod min, kigger han ned af sig selv - han kigger ikke frem. Han sutter rigtig meget på sin savlesmæk når vi går rundt med ham og når han ligger på maven sutter han rigtig meget på sin arm. Hvorfor er han så dårlig til at holde hovedet oppe? Synes han ligger meget på maven i løbet af dagen.

Jeg har aldrig rigtig orket tage nogle steder med ham, da jeg jo helst ikke vil ødelægge hans "rytme". Jeg ville ellers gerne ind i byen, besøge nogle osv. Men det er ikke nemt når han ikke vil ammes - og når han ikke vil ammes, så er han ikke nem at få til at sove.

Håber du kan overskue mit brev.

Mange hilsner fra
en meget træt og næsten opgivende mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder