Svar: Græder når jeg går ud af rummet
18. marts 2013
Alder:
5 mdr.
Kære Signe
Tak for dit brev og velkommen til :)
Der kan naturligvis godt være en sammenhæng mellem at din datter er blevet stukket og har oplevet smerte og at hun derfor er bange for at du går fra hende - men højst sandsynligt hænger det sammen med hendes alder.
Hun har en alder lige nu og går igennem en udvikling lige nu, hvor hun begynder at skelne mere og mere mellem om hun er hjemme eller ude, om hun er i favn hos mor eller en fremmede. Hun kan græde, når du går fra hende og er ude af syne - og hun kan også græde, hvis bedsteforældre eller andre prøver at røre hende eller kikker for meget på hende.
Når et lille barn bliver født, så skal det og forældrene knytte sig til hinanden. Det sker gradvist i takt med at man lærer hinanden at kende og barnet knytter sig naturligt til sine forældre, som jo er de personer, der passer og plejer hende hver dag.
De første tegn på at dit barn er i færd med at knytte sig til dig er, at hun følger dig med øjnene i rummet, når du bevæger dig rundt, hun smiler mere til dig end til fremmede, og det er dig som bedst trøster hende, når hun bliver ked af det eller bange. Et vigtigt tegn på at hun er trygt tilknyttet sin mor er, at hun bruger dig som en base, hvorfra hun kan udforske verden. Siddende på dit skød tør hun observere mere, tør måske charmere andre mennesker velvidende at der sidder hun trygt og godt, at du passer på hende. Siddende hos dig kan hun således være lidt mere modig.
Når I er et fremmed sted, så vil hun sandsynligvis derfor begynde med at studere stedet fra dit skød, men stille og roligt vil hun turde undersøge omgivelserne, samtidig med at hun hele tiden holder øje med hvor du er, så hun kan søge tilflugt hos dig, hvis det hele bliver lidt for overvældende.
Separationsfasen ses især i den alder, hvor børn begynder at kravle, og begynder at udvise mere selvstændighed ofte omkring 8-10 måneders alderen. Men det er helt normalt, at der også ses lidt separationsangst i 4-5 måneders alderen og det er normalt tegn på at barnet har en tryg tilknytning til sine forældre - hun græder når du går fra hende, også selvom det kun er ind i et tilstødende lokale og hun viser stor gensynsglæde, når hun ser dig igen. Og det er vigtigt at du netop forsøger at tale til hende, så hun kan høre din stemme, selvom hun ikke kan se dig, ligesom det er vigtigt at du giver hende knus og kram og masser af fysisk kontakt, når du så kan være hos hende igen. Så hun mærker dig og mærker at du naturligvis er der :)
Jeg vil anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om dit barns udvikling", hvor jeg beskriver hvad børn tænker og føler og hvorfor de nogle gange reagerer som de gør - fra de første uger til de er 3 år gamle :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske