Svar: Falderefleks bagover

17. marts 2013

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Rikke

Tak for dit brev :)

Det at sidde har, ligesom anden udvikling, forskellige faser.

Det helt spæde barn vil kun sidde med fuld støtte af den voksne. Hvis man prøver at sætte barnet op, så vil det med det samme "klappe sammen" i kroppen. Barnet vil kortvarigt løfte og holde sit hoved, barnet vil bevæge kroppen og benene med små bevægelser og holde sine arme tæt ind til kroppen.

Når barnet er omkring 3 måneder gammelt, så vil det have udviklet styrke i hoved, nakke og skuldre, så det kan sidde kortvarigt, hvis man støtter det omkring kroppen.

Stille og roligt de næste måneder frem udvikler barnet mere og mere styrke (ikke ved at sidde, men ved f.eks. at ligge på maven) og får så stabil en holdning af hovedet og den øverste del af kroppen, så barnet begynder at kunne dreje sig. Når børn er omkring 6 måneder gamle, vil de ofte kunne sidde kortvarigt i en høj stol. De vil kunne sidde med rank ryg til at starte med, men vil hurtigt blive trætte i ryggen og vil her falde til siden, falde forover eller bagover, som tegn på at de ikke skal sidde mere, men igen skal ned på gulvet at ligge.

I 6-9 måneders alderen bliver barnet bedre og bedre til at sidde. Barnet kan holde hoved og krop i en vinkel på ca 90 grader. Barnet sidder tungt på numsen til at starte med og kan ikke bevæge sig uden at miste balancen, men stille og roligt bliver barnet bedre til at sidde og barnet bruger sine hænder og arme, til at holde lidt balance. Barnet vil dog stadig ofte falde forover, til siden eller bagover.

Barnet vil ofte sidde bedre i takt med at benene bruges som støtte. Barnet sidder med benene bukket som "i en ring" og det gør at fladen barnet sidder på ikke kun er numsen, men også benene. Barnet bruger sine ben, bevæger dem, sætter hælene i gulvet, begynder at dreje mere i ryggen osv. og på den måde udvikles barnets evne til at sidde i længere tid.

Barnet sidder bedst ...

Annonce

... mellem forældrenes ben eller f.eks. i en ammepude eller lignende, der kan tage fra og støtte barnet, hvis det falder. Men fra i 6 måneders alderen stadig at have brug for at den voksne støtter barnet om kroppen, så vil barnet i løbet af de næste måneder blive i stand til at sidde med støtte kun på ryggen, et behov som barnet selv styrer. Man vil f.eks. hvis man sidder med barnet på skødet eller hvis barnet sidder i barnevognen opleve at barnet strækker sig frem, sidder selv og har godt styrke til at sidde og efter lidt tid lader kroppen falde tilbage, hvile sig op mod den voksne eller sædet i barnevognen, hvorefter barnet så igen efter lidt tid, vil have styrke i ryggen til at sidde selv.

I 9-12 måneders alderen vil de fleste børn beherske at sidde og også at bevæge sig fuldt i siddestilling uden at falde. De sidder både med benene i ring-stilling, men også hvor de strækker benene frem for sig. Og de begynder i denne alder ofte også at kunne komme fra liggende stilling til siddende stilling - ofte via kravlestilling undervejs.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Evnen til at sidde og kunne styre kroppens bevægelser, have balance osv. udvikles hele tiden og netop det at børn ofte af sig selv hele tiden prøver at bevæge sig, skifter stilling, flytter på sig osv. er med til hele tiden at styrke og udvikle deres motorik.

At kunne tage fra og at kunne holde balancen, når barnet sidde og bevæger sig i forskellige retninger vil hos de fleste børn være til stede i 9-12 måneders alderen. Nogle kan før og andre lidt senere og hos jer, er der brug for mere tid. Jeres dreng har ikke haft en let start, han er hypermobil og har lav muskeltonus og det er helt okay, at han ikke kan det hele "lige efter bogen". Det er vigtigt at du fokuserer på alt det han allerede har lært og faktisk kan og at du ser, at der hele tiden sker små fremskridt, at han hele tiden bliver bedre :)

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Det går rigtig fint med Emilie, hun er blevet supergod til at sove i barnevognen og sover nu 2 lure om dagen på ca. 2-3 timer, så det er skønt - tak for dit forrige råd :o)

Hilsen Emilies forældre